! Jazzowa Polska Festiwalowa

Jazzowa Polska Festiwalowa #52 - Festiwal Wschód Piękna

Obrazek tytułowy

W roku 2024 minie pierwsza dekada w historii festiwalu powołanego do życia przez Grzegorza Grzecha Piotrowskiego, polskiego saksofonistę jazzowego, kompozytora, aranżera i bandleadera. Wschód Piękna to jednocześnie kolejny muzyczny festiwal organizowany przez muzyka i artystę, który znając doskonale muzyczny, jazzowy rynek, kieruje się przede wszystkim własnymi wyborami, dzięki czemu tworzy wyjątkowy festiwal o wyjątkowym charakterze.

Owe wybory są zgodne z założeniem podkreślanym wielokrotnie przy okazji prezentacji festiwalowego dorobku. Programową osią tego wydarzenia jest łączenie polskiej muzyki, w całym jej kulturowym bogactwie, z innymi tradycjami muzycznymi. Dzięki temu na festiwalu pojawiają się artyści tej miary, co Arsen Petrosyan, Nadishana czy Frank McComb. Niezmiennie od samego początku kreatorem całego wydarzenia jest Grzech Piotrowski, który zaprasza specjalnych gości także do współpracy w różnych projektach (m.in. Tribute to Garbarek, Alchemik Big Band, Ewa Bem). Ten artysta, organizator i promotor stworzył rozpoznawalną festiwalową markę i od dekady konsekwentnie ją rozbudowuje.

Pierwsze programy wypełniali przede wszystkim artyści związani z autorskim projektem Grzecha Piotrowskiego, znanym pod nazwą World Orchestra. Jak mówi sam Grzech: „To połączenie formatu World Orchestry i Wschodu Piękna, daje możliwość prezentacji nowych, ciekawych artystów, którzy aktualnie są albo będą w przyszłości na topie, a których zwyczajnie warto zaprezentować”. Dlatego też wśród festiwalowych artystów nie brakuje czasem zupełnie nieznanych instrumentalistów czy wokalistów starszego (lub przeciwnie: młodego jeszcze) pokolenia.

Organizatorzy przyzwyczaili publiczność do stałych, rozpoznawalnych i znanych miejsc na terenie Olsztyna. Filharmonia Mazurska, Skansen Olsztynek, Kościół Ewangelickito lokalizacje, które znakomicie sprawdziły się jako sale koncertowe, z dobrą akustyką i infrastrukturą. Jednocześnie Grzech Piotrowski podkreśla: „Dbamy o relacje między artystami i słuchaczami, bo stwarza nam to stabilną bazę do tworzenia kolejnych ciekawych festiwalowych projektów”. Jubileusz pierwszej dekady istnienia Wschodu Piękna zapowiada się zatem nader interesująco.

Andrzej Winiszewski

belka_festiwale2023.jpg

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO