! Jazzowa Mapa Polski

Jazzowa Mapa Polski #10 – Mława

Obrazek tytułowy

Jeszcze kilka lat temu absolutnie nikt w Polsce nie wiedział o polskich, rodzinnych korzeniach Victora Younga, jednego z największych kompozytorów muzyki filmowej w Hollywood. Trzeba było przysłowiowej iskry, cierpliwości i samozaparcia, aby pójść tropem dokumentów, trafić do amerykańskiej rodziny Younga i na nowo odkryć tę postać dla polskiej kultury. Przypadek sprawił, że miano „odkrywcy” przypadło polskiemu pianiście Kubie Stankiewiczowi, który zrealizował pierwszy bodaj na świecie jazzowy monograficzny projekt płytowy poświęcony Youngowi.

Audycja Piotra Wickowskiego w RadioJAZZ.FM

202A0455.jpg Fot. Paweł Koziński

Od płyty The Music of Victor Young Kuby Stankiewicza rozpoczęła się ta pasjonująca historia. Płyta ukazała się na polskim rynku nakładem Warner Classics w roku 2014 i stała się przyczynkiem do podjęcia współpracy z samorządem Mławy i entuzjastycznie nastawionymi do projektu władzami miasta. Mława nie miała – jak setki innych miast tej wielkości w Polsce – tradycji jazzowych, choć muzycznie zaznaczyła swoje miejsce na mapie kulturalnej kraju choćby konkursami muzyki akordeonowej. Pojawienie się „ducha” Victora Younga rozpoczęło zupełnie nowy rozdział w historii miasta. Już podczas II edycji Victor Young Festival (2020) uroczyście otwarto skwer Victora Younga, a rok później w miejskim parku usytuowano wystawę poświęconą pamięci amerykańskiego kompozytora. Tym sposobem Mława znalazła się na festiwalowej mapie jazzowej Polski i stała się jedynym (!) miejscem na świecie, które w tak spektakularny sposób oddaje co roku hołd genialnemu kompozytorowi.

Audycja Andrzeja Winiszewskiego w RadioJAZZ.FM

202A0824.jpg Fot. Paweł Koziński

Organizatorzy imprezy, w tym zwłaszcza Ewa Banaś i Magdalena Grzywacz, dbają o możliwie szeroką promocjęVictor Young Jazz Festiwal i co roku wydają w limitowanych edycjach festiwalowe pamiątki, będące gratką dla fanów jazzu i kolekcjonerów jazzowych archiwaliów: gazetkę festiwalową, płyty z nagraniami festiwalowych koncertów i okolicznościowe gadżety (sensacje wzbudziły zwłaszcza maseczki – znak naszych czasów). Na prośbę organizatorów zapraszani artyści dodają muzyczne akcenty związane z dorobkiem kompozytorskim Younga, zwykle prezentując kilka jego jazzowych standardów. Wyjątkową pod tym względem stała się edycja z roku 2020, kiedy to na festiwalowej scenie wystąpili obok siebie czterej polscy pianiści – Kuba Stankiewicz, Bogdan Hołownia, Artur Dutkiewicz i Andrzej Jagodziński – wykonując w duetach utwory Victora Younga. Oba specjalne koncerty zostały umieszczone na specjalnych wydawnictwach płytowych.

202A0413.jpg Fot. Paweł Koziński

202A0438.jpg Fot. Paweł Koziński

Podczas III edycji (2021) organizatorzy poszli krok dalej. Prócz koncertów, wśród programowych propozycji pojawiły się także zajęcia warsztatowe i minipokazy filmowe zapomnianych już dziś obrazów z muzyką Younga. Planowane są kontynuacje tych działań w przyszłych latach, bo jak twierdzi Kuba Stankiewicz: Warto Youngowi poświęcić więcej uwagi, warto przypominać jego polskie, rodzinne korzenie w Mławie i promować jego muzykę. W końcu Victor Young, podobnie jak inny Polak, Bronisław Kaper, znalazł się na kartach historii światowego jazzu. Jak dotąd i w tej skali nie udała się ta sztuka żadnemu polskiemu kompozytorowi.

202A1363.jpg Fot. Paweł Koziński

Autor: Andrzej Winiszewski

Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ.

  • Przesłuchaj wszystkie podcasty: LINK
  • Podcast o Mławie autorstwa Andrzeja Winiszewskiego: LINK
  • Podcast z rozmowy Piotra Wickowkiego z Kubą Stankiewiczem: LINK

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO