! Jazzowa Polska Festiwalowa

Jazzowa Polska Festiwalowa #12 – Krokus Jazz Festiwal, czyli dwa w jednym

Obrazek tytułowy

Tytułowe „dwa w jednym” to dwa elementy programowe, które od samego początku wchodzą w skład rozpoznawalnej, festiwalowej marki, jaką stało się jeleniogórskie święto jazzu. Z jednej strony Krokus Jazz Festiwal pełen gwiazd jazzu w Polski i ze świata, z drugiej – konkurs dla młodych, głównie europejskich muzyków, dla których zwycięstwo na jazzowym Krokusie to swoisty wstęp do profesjonalnego muzycznego świata.

243196486_1536442050025092_2455773791121189695_n-2.jpeg

Historia Krokus Jazz Festiwal rozpoczyna się w roku 2001, kiedy mieszkający w Jeleniej Górze Tadeusz Erroll Kosiński rzucił pomysł zorganizowania większej jazzowej imprezy w mieście. „Tadeusz Kosiński był pomysłodawcą festiwalu. To legenda polskiego jazzu, jeden z założycieli Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club w Gliwicach w roku 1956. Musiało mu leżeć mocno na sercu, aby tu, w Jeleniej Górze jazz zaznaczył szerzej swoją obecność” – wspomina Jacek Szreniawa, szef artystyczny Krokusa. Pierwsze historyczne edycje (2001, 2002) były raczej kameralne. W 2003 roku festiwal nie odbył się z powodu braku wystarczających funduszy. Za to od roku 2004 impreza zyskała ogromne wsparcie organizacyjne za sprawą połączenia sił z Jeleniogórskim Centrum Kultury.

244522436_1540660322936598_2414918540586766084_n.jpeg

Od tego momentu w historii festiwalu nastały zupełnie nowe czasy, zaczęły pojawiać się nowe cenne inicjatywy, ważnym elementem programowym stał się konkurs dla młodych muzyków – Powiew Młodego Jazzu – a wraz z nim dokumentujące jego przebieg płyty CD z zapisem fragmentów przesłuchań koncertowych. Jak wspominał dekadę temu w radiowej rozmowie Andrzej Patlewicz, zmarły przedwcześnie w roku 2021 szef artystyczny festiwalu w latach 2012-2020, z czasem sam konkurs „stał się równie ważny jak festiwal. Wychodzi on daleko poza lokalne środowisko i jest dobrze znany np. w Niemczech”. W pierwszych latach konkursowych zmagań młodzi jazzmani i jazzmanki z Niemiec pojawiali się sporadycznie (np. pianistka Connie Wolf w roku 2006). Jednak bliskość pogranicza, wsparcie Euroregionu Nysa i otwartość na współpracę partnera z niemieckiego Budziszyna (Steinhaus eV. Bautzen) spowodowały, że od roku 2010 koncepcja konkursu rozrosła się do formatu międzynarodowego.

Wielu dziś już uznanych polskich jazzmanów młodego i średniego pokolenia rozpoczęło swoje artystyczne kariery poprzez udział w konkursie. Są wśród nich: Bartek Pieszka, Piotr Orzechowski, Piotr Schmidt, Nika Lubowicz, Lena Romul, bracia Michał i Piotr Budniak, Kuba Płużek, Michał Kapczuk, Aga Derlak, Tomasz Wendt, Bartosz Dworak, a także formacje: High Definition, Weezdob Collective, Skicki-Skiuk, Global Schwunk Quintet oraz The Cuban Latin Jazz.

Podobnie program festiwalu w ostatnich dwóch dekadach obfitował w wiele znanych nazwisk z polskiego świata jazzu: Włodzimierz Nahorny, Leszek Możdżer, Adam Bałdych, Włodek Pawlik, grupy Laboratorium i String Connection, a z Europy i zza oceanu koncertowali w Jeleniej Górze: Buster Williams, Jeremy Pelt, Saskia Laroo, Lars Danielsson, Randy Brecker, Friend’n’Fellow i Hiram Bullock.

Festiwal doczekał się także poświęconej mu jazzowej kompozycji. W roku 2011 podczas konkursowej prezentacji wykonała ją niemiecka saksofonistka Bettina Maierze swoim kwartetem.

Autor: Andrzej Winiszewski

Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ. W ramach projektu powstają także audycje i wywiady w RadioJAZZ.FM

Przesłuchaj wszystkie podcasty z projektu: LINK

Rozmowa Piotra Wickowskiego z Jackiem Szreniawą:

Podcast z audycji Andrzeja Winiszewskiego:

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO