Płyty Recenzja

Joel Ross – The Parable of the Poet

Obrazek tytułowy

Blue Note Records, 2022

Kompozytor i wibrafonista Joel Ross jako lider występował w czołowych klubach oraz brał udział w kultowych wydarzeniach (Smalls Jazz Club, Umbria Jazz Festival, The Jazz Gallery, Winter JazzFest, Newport Jazz Festival, Dizzy's Club, BRIC Jazz Festival, The Blue Whale, North Sea Jazz Festival i Kuumbwa Jazz Festival). Obecnie ukaże się jego trzeci autorski album The Parable of the Poet.

Ross zadebiutował w Blue Note albumem KingMaker, uznanym przez The New York Times za jeden z najlepszych albumów jazzowych 2019 roku. NPR nazwał go „sygnałem ostrzegawczym pokolenia jazzu, które dopiero nadchodzi”. Rok później artysta przedstawił kolejny album Who Are You?, dodatkowo umacniającym jego pozycję jako jednego z wiodących artystów współczesnej sceny jazzowej.

W tym roku Ross powrócił z pełnym ekspresji oraz jednocześnie lirycznym albumem The Parable of the Poet. Obszerna siedmioczęściowa suita jest wykonywana przez dynamiczny ośmioosobowy zespół z gościnnym udziałem Gabrielle Garo (flet) w utworze Guilt. W skład zespołu, prócz Joela Rossa, wchodzą: Immanuel Wilkins (saksofon altowy), Maria Grand (saksofon tenorowy), Marquis Hill (trąbka), Kalia Vandever (puzon), Sean Mason (fortepian), Rick Rosato (bas) oraz Craig Weinrib (perkuja). Lider nie przez przypadek do nagrań zaprosił swoich przyjaciół, będących jednocześnie artystami o wyrazistej ekspresji – otwiera mu to bowiem drzwi do pozostawienia przestrzeni na interpretację i improwizację zaufanemu muzycznemu teamowi, co jest niezbędne do realizacji jego głębokiej myśli kompozycyjnej. Sam zresztą przyznał, że wszyscy zaangażowani w projekt zobowiązali się do realizacji jego muzycznej wizji. Mając takie zaplecze, Ross z pełną swobodą mógł zostawić w kompozycjach sporo miejsca na eksponowanie i rozwijanie tematu, zawsze zachęcając swoich muzycznych kompanów do kreatywnych odpowiedzi. Choć każdy z tytułów suity odnosi się w jakiś sposób do ważnych decyzji lub zdarzeń z życia wibrafonisty, to otrzymany na albumie efekt wyraźnie świadczy o tym, jak wiele świeżości i twórczych pomysłów wnieśli nagrywający z liderem młodzi muzycy.

Gęsto utkana ciepłem i potęgą dźwięków muzyczna opowieść Rossa jest nie tylko niezwykle wyrazista, lecz także pełna tajemniczości. Suitę rozpoczyna Prayer – pełna wdzięku ciepła ballada, po której następuje otwarte zjawiskowym basowym solo Guilt, dyskretnie wsparte fletem i cudownie poprowadzonym saksofonem tenorowym. Część trzecia to Choices – fantastycznie ciężka od buczącego kontrabasu i pełnego grozy sola na trąbce, płynąca w nastroju wszechogarniającego przerażenia. Następnie w pełnym potęgi, zapału i ekspresji Wail puzonistka w niezwykły sposób przeprowadza słuchaczy do bogato zdobionej ballady z biblijnymi odniesieniami – The Impetus (To Be And Do Better). Szóstka to napędzana świetnym rytmem Doxology (Hope).Na koniec mamy Benediction, z przyjemnym wprowadzeniem na fortepianie i wyjątkową miękkością perkusji. W tym zamykającym całość utworze możemy z zadumą i podziwem wsłuchiwać się, jak z genialnego unisono wysuwa się nagle na pierwszy plan wibrafon lidera.

The Parable of the Poet warto poświęcić więcej uwagi i... najzwyczajniej w świecie dać się nim oczarować. Zgodzić się, by muzycy zabrali nas w pełną piękna i poezji podróż.

Marta Ratajczak

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO