! News

Subiektywna piątka 2020 - najlepsze polskie debiuty

Obrazek tytułowy

Subiektywna piątka jest autorskim spojrzeniem na mijający rok w jazzowej fonografii poprzez perspektywę nieco innych od zwyczajowo stosowanych kategorii. Niektóre z wymienionych tytułów pasują do kilku zestawień jednak założyłem, że każdy album pojawić się może w podsumowaniu tylko jeden raz.

Podsumowanie roku zaczynamy od najciekawszych polskich debiutów:


Przemysław Chmiel Quartet Witchcraft - Fundacja Słuchaj

Witchcraft to bardzo mocny debiut. Zachwyca zdolność muzyków do „żonglowania” jazzowymi estetykami. Być może w toku rozwoju artystycznej ścieżki warto te rozproszone inspiracje zsyntetyzować w indywidualne wyraziste brzmienie, jednak nie marudźmy ponad miarę. Witchcraft to bardzo ciekawa płyta, zwłaszcza dla tych, którzy lubią być w nienachalny sposób zaskakiwani - z recenzji Jędrzeja Janickiego


O.N.E. Quintet One - Audio Cave

Płyta One to skończona i spójna całość, która dla słuchacza stanowi jednak pewne wyzwanie. Nie stara się przyciągnąć do siebie tanimi chwytami, lecz zachwyca swoją skromnością, dzięki której jeszcze wyraziściej pobrzmiewa jej spokojne piękno - z recenzjiJędrzeja Janickiego


Kwaśny Deszcz Kwaśny Deszcz - Multikulti Project

Echo free jazzu, minimalizm, sonoryzm oraz własna, niepowtarzalna wizja zespołowego brzmienia. Tak w kilku słowach można by uchwycić stronę, w jaką zmierza Kwaśny Deszcz. Trio składa się z członków septetu Anomalia, wywodzącego się z Poznańskiego środowiska muzycznego. Grając ze sobą blisko 3 lata wytworzyli jedyną w swoim rodzaju przestrzeń eksploracji swojej muzyki, inspirując siebie nawzajem. (Liner notes)


Paulina Porszke Ensemble Addaptacja - edycja własna

Pierwsze nagrania autorskiego projektu Pauliny Porszke, absolwentki gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji i aranżacji prof. Leszka Kułakowskiego. Muzyka na granicy improwizacji jazzowej i muzyki klasycznej. Głos jest w niej traktowany instrumentalnie i w żaden sposób nie góruje nad resztą zespołu. Inspirowana współczesnymi technikami kompozytorskimi, muzyka zespołu odbiega od rozwiązań stereotypowo kojarzonych z jazzem i bliska jest awangardzie. (mat.prasowe)


Kuba Banaszek Quartet Band Of Brothers - Soliton

Kuba Banaszek założył swój kwartet po tym, jak zdobył pierwszą nagrodę podczas IX Przeglądu Młodych Wykonawców Muzyki Jazzowej Novum Jazz Festival w Łomży. Zespół ma na swoim koncie również pierwszą nagrodę na Blue Note Poznań Competition 2018, pierwszą nagrodę na Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych 2018 w Gdyni i Grand Prix Konkursu na Indywidualność Jazzową 2019 w ramach Jazzu nad Odrą we Wrocławiu. Lider jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie fortepianu jazzowego Joachima Mencla.


Subiektywną piątkę przedstawił Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO