Papierowy JazzPRESS
! News

Jorgos Skolias – 50 lat na scenie

Obrazek tytułowy

Takie wieczory zdarzają się raz w historii. 7 listopada na deskach sceny Muzeum Manggha w Krakowie wystąpi Jorgos Skolias – legenda muzycznej awangardy i alternatywy, wirtuoz wokalu, traktujący swój głos jako instrument. Koncert zorganizowany zostanie z okazji mijających w tym roku 50 lat kariery twórczej Artysty.

W czasie tego półwiecza głos Jorgosa Skoliasa został zarejestrowany na ponad 70 płytach. Z okazji jubileuszu oraz swoich 70 urodzin zagra koncert z bliskimi sobie muzycznymi przyjaciółmi. Na program wydarzenia składa się pięć występów Jorgosa Skoliasa w duetach z: Radosławem Nowakowskim (kongista kultowego zespołu Osjan), puzonistą Bronisławem Dużym (duet „Skolias & Duży”), pianistą Piotrem Rachoniem, akordeonistą Jarosławem Besterem (Bester Quartet / The Cracow Klezmer Band) i synem Antonisem Skoliasem (perkusja, duet „Kolos”) oraz wspólny jam.

Rodzice Jorgosa Skoliasa należeli do społeczności greckich uchodźców politycznych w Polsce. Wychowany w wielonarodowym i bardzo zróżnicowanym środowisku kulturowym, zawodową karierę zaczynał w jazz-rockowej formacji Krzak i unikatowym projekcie muzycznym Osjan – zespole, który dla wielu wyprzedził o dekady współczesny boom na muzykę etniczną / world music.

W latach 1988-1991 był wokalistą formacji Young Power – jednej z kluczowych formacji polskiego młodego jazzu końca lat 80. Pracował sesyjnie przy wielu produkcjach filmowych i teatralnych, w późniejszych latach współpracował m.in. z Tie Break (płyta z poezjami Ks. Twardowskiego), Kapelą ze Wsi Warszawa, Dżemem, Voo Voo, Basspace, Audiofeeling, a także z Tomaszem Stańko, Bogdanem Hołownią, Zbigniewem Namysłowskim, Leszkiem Cichońskim, Krzysztofem Knittlem, Joachimem Menclem, Mr Krimem, Pawłem Kaczmarczykiem, Jarosławem Śmietaną i Arturem Dutkiewiczem.

Obdarzony charakterystycznym, potężnym, wieloskalowym głosem, bezustannie szuka nowych zastosowań ludzkiego brzmienia w muzyce. Jako jeden z nielicznych na świecie opanował syberyjską technikę śpiewu alikwotowego (harmonicznego), pozwalającą na równoległe prowadzenie do trzech głosów równocześnie. W ostatnich latach współpracował m.in. z Jarosławem Besterem (płyta Rebetiko Poloniko), braćmi Oleś (inspirowany muzyką hiszpańskich Żydów projekt Sefardix) i synem Antonisem (projekt wokalno-perkusyjny Kolos).

Jorgosowi Skoliasowi wielokrotnie poświęcaliśmy czas na antenie RadioJAZZ.FM oraz na łamach magazynu JazzPRESS. Był on między innymi bohatarem naszego cyklu Mistrzowie Polskiego Jazzu:

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO