Płyty Recenzja

Warm Trio – Mouse Paradise

Obrazek tytułowy

RG Records, 2020

Być może tym tekstem narażę się zwolennikom Karmazynowego Króla, ale dajcie mi, Drodzy Czytelnicy, pokrótce powiedzieć, w czym rzecz. Przede wszystkim nie czuję, że album Mouse Paradise dopuścił mnie do swojego świata. Od pierwszej minuty nagrania byłem zdystansowany i trwałem w tym stanie do końca, z utworu na utwór pielęgnując uczucie rozdrażnienia. Powodem nie jest nieprzystępność tej muzyki wynikająca z jej złożoności. Koncept jest dla mnie czytelny, klimaty skądinąd znane (echa King Crimson i niektórych z zyliona nagrań Bucketheada), forma jak najbardziej „do ogarnięcia” przez osłuchanego cokolwiek osobnika. Myślę, że powodem irytacji jest brzmienie, które jest przytłaczające, dźwięki jakby celowo nieprzyjemne, atmosfera przedziwnie klaustrofobiczna.

Pamiętam, jak czytałem, że kiedyś na koncercie King Crimson w Polsce Robert Fripp poprosił widownię, aby ta się nie bała. Sam zaś wraz z dziesiątkami ludzi opuszczałem bez poczucia wstydu Salę Kongresową w 2010 roku, gdy kamraci Frippa pod szyldem Crimson Garden raczyli widownię mrocznymi, miejscami iście katorżniczymi progresywnymi numerami. Od tego czasu zastanawiam się, ilekroć jest mi dane słuchać podobnej w swym wyrazie muzyki, czy muzycy grając ją, sami się nie męczą. Wszak słychać (i widać w biogramach), że panowie z Warm Trio (nieco ironiczna nazwa w kontekście temperatury dźwiękowej materii) mają techniczne umiejętności, aby przenieść swe dźwięki w nieco bardziej przystępne od acid-rockowo-jazzowych rewiry. Ale przecież jako artyści nie muszą tego robić, tak jak i ja nie muszę lubić wszystkiego.

Takie klimaty, w mojej ocenie, byłyby OK jako ilustracja do awangardowych filmów lub do instalacji artystycznych. Słuchanie tego ciurkiem i w całości na płycie CD pozostawiłbym słuchaczom-wybrańcom, fanom konkretnie takich nieco złowrogo brzmiących jazz-rockowych fuzji, nie wykluczając tych, którzy zostali wtedy w Sali Kongresowej…

Wojciech Sobczak-Wojeński

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO