Ukazuje się sześć kolejnych tytułów z serii Polish Jazz. Zbigniew Namysłowski „Open”, Michał Urbaniak Constellation „In Concert”, The Andrzej Trzaskowski Sextet „Seant”, Sami Swoi „The Locust”, Wojciech Kamiński „Open Piano”, Krzysztof Zgraja „Laokoon”. Na winylu ukaże się też płyta Tria Kuby Więcka „Another Raindrop”.
Płyty CD i LP będą dostępne od 27 kwietnia 2018.
ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI THE Q "OPEN"
Polish Jazz vol. 74
„Open” to czwarta płyta Zbigniewa Namysłowskiego w serii. Album ten ukazał się w drugiej połowie lat 80. Prezentuje twórczość saksofonisty w pigułce. Zawiera to co słuchacze cenią u Namysłowskiego najbardziej.
Język muzyczny lidera wyraża się nie tylko w zjawiskowych improwizacjach, ale również w oryginalnych kompozycjach. Wszystkie utwory na krążku, z wyjątkiem „Who Can I Turn To”, są autorstwa saksofonisty. Płyta „Open” to mozaika brzmień oraz dźwiękowych inspiracji w wykonaniu fantastycznie zgranego kwintetu The Q!
THE ANDRZEJ TRZASKOWSKI SEXTET "SEANT"
Polish Jazz vol. 11
Płyta Sekstetu Trzaskowskiego „Seant” została nagrana w latach 1965-66. Album ten zajmuje bardzo ważne miejsce w serii Polish Jazz, w której ukazał się w 1967 roku. W zespole pianisty znaleźli się Włodzimierz Nahorny, Janusz Muniak, Jacek Ostaszewski, Adam Jędrzejowski oraz znakomity trębacz amerykański Ted Curson. „Seant” doskonale ilustruje poziom polskiego jazzu lat 60-tych - prawdziwie złotego okresu tej muzyki. Andrzej Trzaskowski jest, obok Krzysztofa Komedy, jedną z najważniejszych postaci polskiego ruchu jazzowego po wojnie. Pianista, muzykolog, kompozytor, lider, edukator, teoretyk i krytyk, wywarł niekwestionowany wpływ na kilka pokoleń polskich twórców jazzu.
MICHAŁ URBANIAK CONSTELLATION "IN CONCERT"
Polish Jazz vol. 36
Płyta zespołu Michała Urbaniaka Constellation „In Concert” została zarejestrowana podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie w maju 1973 roku i wydana tego samego roku z numerem 36 w serii Polish Jazz. To drugi i ostatni album Urbaniaka Płyta zespołu Michała Urbaniaka Constellation „In Concert” została zarejestrowana podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie w maju 1973 roku i wydana tego samego roku z numerem 36 w serii Polish Jazz.
To drugi i ostatni album Urbaniaka w tej serii. Jest to płyta wyjątkowa, zarówno od strony zaprezentowanych kompozycji, składu instrumentalistów (m.in. dwóch wybitnych polskich keyboardzistów: Adama Makowicza i Wojciecha Karolaka) oraz brzmienia. „Constellation: In Concert” to jedna z tych płyt, o których powiedzieć można, iż wyprzedzały swój czas. Stąd bierze się jej dzisiejsza aktualność. To, co najbardziej wyróżnia Constellation, to duet jego głównych solistów – śpiewu i skrzypiec. Dudziak i Urbaniak - trudno o lepiej dobraną parę, skrzypce Michała i głos Uli pod względem skali i ruchliwości nie mają sobie równych poza sobą nawzajem. Świetnie brzmią razem unisono, a jeszcze lepiej w dialogach. Ta płyta to kulminacja niezwykle kreatywnego okresu w historii tego zespołu i jego członków.
KRZYSZTOF ZGRAJA "LAOKOON"
Polish Jazz vol. 64
Album „Laokoon” to autorskie dzieło Krzysztofa Zgrai z 1981 roku. Krzysztof Zgraja to muzyk wybitny. Można stwierdzić bez przesady, że jest pierwszym z prawdziwego zdarzenia flecistą w historii polskiej sceny jazzu i jako pierwszy pokazał, czym może być ten instrument w rękach wirtuoza, obdarzonego nadzwyczajną inwencją improwizacyjną. Skład zespołu, w porównaniu do formacji, z której Krzysztof Zgraja znany był do tej pory (duetu Zgraja – Bednarek), może wydawać się zaskakujący. Na fortepianie Wojciech Kamiński - specjalista od ragtime’u i muzyki swingowej, na kontrabasie - Jacek Bednarek, na gitarze basowej - Krzysztof Ścierański. Na perkusji - Marek Stach, a jako goście specjalni – saksofonista Zbigniew Namysłowski i szwajcarski perkusjonista Reto Weber, muzyk znany z rozlicznych eksperymentów, założyciel w 1978 roku legendarnej międzynarodowej Percussion Orchestra. Zatem skład uniwersalny, elastyczny, z wybitnymi osobowościami. Minęło dużo czasu od nagrania płyty „Laokoon”, a mimo to słuchaczom sprawi ona wiele radości. Jest nie tylko dokumentem swoich czasów, ale też zapisem niezwykłego, wyjątkowego w skali europejskiej talentu jej autora.
SAMI SWOI "THE LOCUST"
Polish Jazz vol. 67
Reedycja albumu legendarnego zespołu Sami Swoi „The Locust” („Szarańcza”). Płyta została nagrana na żywo w lipcu 1980 roku, kiedy zespół Sami Swoi był u szczytu popularności, a wydana rok później. Album jest bardzo ważnym dokumentem w historii naszej sceny jazzowej, ale dopiero po raz pierwszy ukazuje się w wersji kompaktowej.
Oto wypowiedź Willisa Conovera po koncercie formacji w klubie Akwarium (Jazz Jamboree 1981): „Byłem zachwycony grą Samych Swoich: trzy saksofony, dwie trąbki, puzon i sekcja rytmiczna zabrzmiały jak pełny big band, jak orkiestra Woody’ego Hermana czy Counta Basie’ego. A przy tym ich granie było pełne swingu, twórczej improwizacji i muzykalności… Nie spodziewałem się usłyszeć tak wiele muzyki, żeby taki mały zespół osiągnął tak wspaniałe bigbandowe brzmienie”.
WOJCIECH KAMIŃSKI "OPEN PIANO"
Polish Jazz vol. 66
Płyta „Open Piano”, została wydana w serii Polish Jazz (vol. 66) pod koniec roku 1981. „Open Piano” to tytuł znakomicie pasujący do jej zawartości. Doskonale ujął to notce do wydania winylowego Kazimierz Czyż: „‘Open Piano’ – a więc fortepian otwarty na wszystko, co może się podobać, co może dać satysfakcję miłośnikowi dobrego jazzu”. Jest tu blues, evergreens jazzu tradycyjnego, ragtime, standard pop, ballada – wszystko, co dziś mieści się w powszechnie przyjętej formule jazzu tradycyjnego. Ten świadomy eklektyzm stylistyczny pokazuje z jednej strony szerokość horyzontów i zainteresowań Kamińskiego, z drugiej zaś każdy słuchacz znajdzie tu coś, co pasuje do jego upodobań.