News

Piano Day Polska 2017

Obrazek tytułowy

W marcu tego roku PIANO DAY odbędzie się także w Polsce! W ramach tego międzynarodowego święta popularyzującego muzykę fortepianową, w Krakowie odbędą się 4 koncerty.

Ustanowienie 88 dnia roku dniem fortepianu (od liczby klawiszy) było pomysłem niemieckiego pianisty Nilsa Frahma. Idea została nagłośniona w 2015 r., w 2016 PIANO DAY zorganizowano w Europie, Azji i Australii. Wydarzenie angażuje zarówno amatorów i profesjonalnych muzyków. Goszczą oni w kawiarniach, kinach, galeriach sztuki czy prywatnych mieszkaniach, co łączy się ze zróżnicowaniem grup odbiorców.

Program:

26.03.2017, Klubokawiarnia BAL, Kuba Płużek
27.03.2017, Klubokawiarnia BAL, Vitaliy Ivanow
28.03.2017, Salon muzyczny Magnus, Mateusz Mateja
29.03.2017, Studio nagraniowe InfraSound,Nikodem Dybiński, Weronika Mietelska

Kuba Płużek
Urodzony w Krakowie w 1988 r. pianista i kompozytor. Finalista Montreux Piano Competition, nominowany do Fryderyka 2015, zwycięzca i finalista najważniejszych polskich oraz międzynarodowych konkursów jazzowych, m.in. Nottingham Piano Competition 2014, I miejsce w Jazz nad Odrą 2010, nagroda dla najlepszego instrumentalisty w Azoty Tarnów International Jazz Competition. Ten polski pianista występował na Litwie, Ukrainie, Bułgarii, Francji, Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Dzielił scenę z takimi osobistościami jak: Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Wegehaupt, Arek Skolik, Charles White, Justin Faulkner, Frank Parker, Rusty Jones, Wayne Dockery, Maciej Sikała, Jerzy Małek, Nigel Kennedy, Bronisław Suchanek, Jazz Band Ball, Irek Dudek, Piotr Baron, Wojtek Mazolewski, Stanisław Sojka, Michael Patches Stewart. Najwięcej o artyście mówi dyskografia, której podstawę tworzą debiutancki First Album nagrany w kwartecie oraz solowy Eleven Songs.

Vitaliy Ivanov
Saksofonista rozwijający od 5 lat umiejętność gry na instrumentach klawiszowych. Zdobył wykształcenie muzyczne na Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego. Dwukrotnie wyróżniony stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia” (2006 i 2009), które jest przyznawane młodym twórcom kultury. Uczestnik wielu koncertów i festiwali jazzowych w Ukrainie, Rosji, Austrii, Turcji, Niemczech oraz Polsce, zarówno jako lider, solista czy muzyk sesyjny. Współzałożyciel formacji Vitaliy Ivanov Quartet, Kijów-Kraków Band, obecnie współtworzy trio Just Blue, koncertuje także z ukraińskim zespołem Koloolo. Od kilku lat współpracuje z aktorką i wokalistką Agnieszką Grochowicz.

W solowym recitalu Vitaliy zaprezentuje własne kompozycje, standardy jazzowe oraz utwory klasyczne. Nie zabraknie też improwizacji – na podstawie kilku słów o danej osobie z publiczności, pianista tworzy jej spontaniczny muzyczny portret.

Matusz Mateja Urodzony w 1993. Jako muzyk kształcił się Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. I. J. Paderewskiego, następnie w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Studiował na Politechnice Krakowskiej oraz Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2000-2010 zdobywał liczne nagrody w konkursach muzycznych na poziomach lokalnym, krajowych i międzynarodowym.
Mateusz koncertował w Polsce, Niemczech, Finlandii, Francji i Szwajcarii. Od 2013 r. jest dyrygentem i dyrektorem artystycznym Cracow Street Choir.

Nikodem Dybiński Gra na saksofonie, gitarze. Uczęszczał do ogniska muzycznego, jednak najwięcej nauczył się sam. Przygodę z fortepianem rozpoczął w wieku 8 lat. Obecnie w większości gra i komponuje muzykę elektroniczną tworzoną bez użycia komputera. Jest studentem mechatroniki na krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, ale poza tym gra w orkiestrze reprezentacyjnej AGH. Jest także członkiem zespołu Doppelganger. Podczas Piano Day Nikodem zaprezentuje połączenie muzyki fortepianowej z syntezatorem.

Weronika Mietelska Urodzona w 1998. Jej historia z muzyką rozpoczęła się od fortepianu klasycznego i śpiewie w chórze „Ars Cantata, wielokrotnie nagradzanym w kraju i za granicą. Weronika uczyła się śpiewu operowego w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera. Podczas pobytu na stypendium we włoskim Università per Stranieri w Reggio Calabria została wybrana przez maestro Nicola Sgrò do udziału w prowadzonych przez niego zajęciach. Następnie rozwijała się w instytucie muzycznym Achille Peri w Reggio Emilia oraz na Università degli Studii di Modena, gdzie zajmowała sie badaniani nad interkulturalnym tłumaczeniem literatury na język opery. Uczęszczała także na kursy Rajny Kabaivanskiej oraz Mirelli Freni. W końcu, zainspirowana jazzem i swingiem, ze świata opery przeniosła się do krainy bossa novy. Weronika koncertowała w całej Norwegii, Włoszech, Francji, Hiszpanii i Polsce. Jako podróżnik nie unika występów ulicznych, muzyki etnicznej czy medytacyjnej, lokalnych festiwali...

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO