Lubię muzykę
Koncert

Sacrum Profanum 2023: Ensemble E i Jędrzej Siwek

24 wrz

24.09.2023

19:00

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

ul. Marii Konopnickiej 26

Kraków

Obrazek tytułowy

Ensemble E i Jędrzej Siwek wystąpią 24 września w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w ramach tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum.

Program:

  • I część:
    • Jędrzej Siwek – Requiem (Britten / Fauré / Mozart / Verdi) (2023) [premiera światowa]
  • II część:
    • Mats Gustafsson – EE Opus One na zespół mieszany i dyrygenta (2022)
    • Mats Gustafsson – Plugs Extended na zespół mieszany i dyrygenta (2000/2018/2022, wersja 13)

Koncert Jędrzeja Siwka balansuje między muzyką współczesną i ambientową. Siwek czerpie inspiracje z bogatego dziedzictwa requiem – mszy żałobnych, zwłaszcza tych tworzonych w epokach klasycyzmu i romantyzmu.

Poprzedzający polsko-norweski projekt koncert Jędrzeja Siwka będzie rozpisany na syntezatory analogowe, wirtualny chór, wirtualny kwartet smyczkowy, loopery oraz elektronikę. Artysta opowiada historie dźwiękiem, balansując między muzyką eksperymentalną, współczesną i ambientową. Zadebiutował w 2020 roku albumem La Mer nawiązującym do utworu Debussy’ego, teraz czerpie inspiracje z bogatego dziedzictwa requiem – mszy żałobnych, zwłaszcza tych tworzonych w epokach klasycyzmu i romantyzmu: kompozycji Mozarta, Verdiego, Faurégo czy Berlioza. Połączone z premierą płyty pierwsze wykonanie Requiem podczas Sacrum Profanum stanowi propozycję dołączenia do kolektywnego przeżywania smutku i straty. Koncert to również przestrzeń do medytacji, głębokiego słuchania, odnalezienia spokoju ducha na tle muzyki sprzyjającej wyciszeniu oraz odpuszczaniu.


Ensemble E to międzynarodowy zespół artystów i muzyków pod kierownictwem Matsa Gustafssona działający na polach współczesnej muzyki eksperymentalnej, noise’u, improwizacji, folku, free jazzu i innych tradycji muzycznych. Stworzył zupełnie nową ekspresję zbudowaną na okruchach pamięci.

Skład:

  • Daniel Formo – organy, fortepian
  • Susana Santos Silva – trąbka
  • Arne Forsén – fortepian, klawikord
  • Anders Hana – langeleik, skrzypce hardingfele, harfa żydowska
  • Sylwia Świątkowska – suka biłgorajska
  • Maniucha Bikont – wokal, tuba
  • Mats Gustafsson – saksofony, flety, prowadzenie zespołu

Grupa powstała z inicjatywy fundacji Avant Art i Matsa Gustafssona, szwedzkiego instrumentalisty i kompozytora. Pod jego kierownictwem artyści przeprowadzili badania alternatywnych sposobów ekspresji muzycznej w obrębie tradycji ludowych ze Skandynawii, Polski i Portugalii. Gustafsson poprosił artystów o podzielenie się najważniejszym osobistym wspomnieniem muzycznym – melodią pierwszej kołysanki czy pieśni, która trwale się w nich zapisała. To był punkt wyjścia do kolektywnej pracy nad utworem EE Opus One. Tak powstała zupełnie nowa ekspresja zbudowana na okruchach pamięci.

W kompozycji poza tradycyjnym jazzowym instrumentarium wykorzystane zostaną instrumenty tradycyjne Polski (suka biłgorajska) oraz Norwegii (langeleik, hardingfele). Sam Mats Gustafsson to mistrz improwizacji, ale też panowania nad dużymi formami muzycznymi i dużymi zespołami. Koncert odbywa się w ramach współpracy z fundacją Avant Art – to krakowski przystanek na trasie polsko-skandynawskiego projektu In Between Norway & Poland.

Tagi w artykule:

24 wrz

24.09.2023

19:00

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

ul. Marii Konopnickiej 26

Kraków

polecane

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO