Lubię muzykę
Koncert Koncerty - Patronat

16 Bydgoszcz Jazz Festival

21 paź

21.10.2018

Bydgoszcz

Obrazek tytułowy

21.10.2018 - Opera Nova, godz. 19.00
Polish Songs - Eljazz Big - Band Karen Edwards & Stanley Breckenbridge i orkiestra kameralna

Polish Songs - Piosenki polskie które powstawały na przełomie kilkudziesięciu lat będą prezentowane w nowym projekcie muzycznym wykonywanym przez Eljazz Big band i orkiestrę kameralną. Solistami będą wybitni amerykańscy artyści Karen Edwards i Stanley Breckenridge, dla których zmierzenie się ze wspaniałymi piosenkami polskimi jest ogromnym wyzwaniem. Wszystkie utwory będą śpiewane w języku angielskim co ma na celu przedstawienie i pokazanie tych znanych melodii w każdym kraju świata. Ten nowatorski projekt napisało wielu aranżerów, którzy zadbali o bogate brzmienie, a mistrzowskie interpretacje będą wyjątkowym przeżyciem dla wszystkich słuchaczy.

01.11.2018 - Teatr Polski, godz. 19.00
Zaduszki Jazzowe: Andrzej Jagodziński Trio „ANDRZEJ JAGODZIŃSKI TRIO-BACH”

Znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat osiemdziesiątych, ale sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył z udziałem muzyków swojego tria, wspaniałymi interpretacjami Chopina w latach 90-tych XX w W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po utwory innych kompozytorów: Komeda, Kurylewicz, Beethoven, ale także po utwory polskiej muzyki ludowej czy większe formy muzyki klasycznej jak np. Sonata b-moll F.Chopina. Nadal bazując na Trio zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych jest jego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany. Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się muzyka mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i wysmakowane melodie były podstawą i inspiracją do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Tria tą inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów.

Wykonawcami są:
Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja

JEREMY PELT QUINTET:

Jeremy Pelt - trumpet
Victor Gould on piano,
Vicente Archer on bass,
Allan Mednard on drums
Ismel Wignall on percussion

Urodzony w Stanch Zjednoczonych Jeremy Pelt to jeden z najbardziej wyróżniających się młodych trębaczy w świecie jazzu. Wielokrotny zwycięzca plebiscytu prestiżowego magazynu Down Beat, rozpoczął rozwijającą się w zawrotnym tempie karierę w 1998 roku, kiedy po ukończeniu Berklee College of Music zamieszkał w Nowym Jorku i dołączył do Mingus Big Band. Pelt zbudował na tej relacji wiele innych, bardzo szybko zdobył ogromne uznanie tamtejszego środowiska jazzowego, rozpoczynając współpracę z największymi mistrzami tego gatunku (wsród nich występy i nagrania m.in. Cliff Barbaro, Keter Betts, Bobby "Blue" Bland, Ravi Coltrane, Franka Fostera, Winard Harper, Jimmy Heath, Vincent Herring, John Hicks, Charli Persip, Ralph Peterson, Lonnie Plaxico, Bobby Short, cedr Walton, Frank Wess, Nancy Wilson i The Skatalites)

Pelt często występuje u boku cenionych zespołów jak: Roy Hargrove Big Band, The Village Vanguard Orchestra i Duke Ellington Big Band, jest także członkiem Lewis Nash Septet oraz The Cannonball Adderley Legacy z występującym gościnnie Louis Hayes. Jako lider, Pelt nagrał dziesięć płyt, koncertował na całym świecie z własnymi różnymi zespołami, pojawiając się na wielu festiwalach i estradach jazzowych.
Nagrania i występy Pelta przyniosły mu uznanie krytyków, zarówno w kraju, jak i za granicą. Nat Hentoff, legendarny publicysta jazzowy i producent, wyróżniał Jeremy Pelta w the Wall Street Journal. Przez pięć lat z rzędu Downbeat Magazine i Jazz Journalist Association tytułował Pelta wschodzącą gwiazdą trąbki.

Pelt koncertuje obecnie w Stanach Zjednoczonych i Europie, wspierając swoje najnowsze wydawnictwo "Noir and Rouge - Live in Paris!" (Highnote rec. 2018).

06.11.2018 - Centrum Artystyczne Eljazz, godz. 20.00
Free Jazz Night: Yanina Free Jazz Wave, Jaząbu

JAZĄBU to nowy, wielopokoleniowy projekt, muzyków z Łodzi, Bydgoszczy i Warszawy.
Wojciech Jachna (1976) - Trębacz i improwizator. Absolwent Historii na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Jazzu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W jego dorobku znajduje się przeszło 20 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, trójmiejskimi Mordami, czy reegae’owym Dubska. Współpracował z wieloma artystami, między innymi legendą polskiej sceny improwizowanej, Andrzejem Przybielskim. Obecnie tworzy wiele ciekawych, nowych składów – Innercity Ensemble („Katahdin” , „II”, „III” Instant Classic ),

Tomasz Glazik (ur. 12 maja 1978 w Tucholi) – saksofonista, improwizator, producent. Absolwent Szkoły Muzycznej II stopnia im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie saksofonu i Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na wydziale Wychowania Muzycznego. Członek polskich zespołów: Kult, El Doopa, Glabulator. Ex- członek zespołów: Buldog, Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, Janusz, 4 Syfon, Kasia i Wojtek. Brał udział w nagraniach solowych albumów Kazika. Stworzył także muzykę do filmu dokumentalnego o Warszawskiej Pradze „Inna strona miasta” (Another Side of the City).

Marek Kądziela – gitarzysta , kompozytor, innowator, poszukujący nowych brzmień i wyzwań muzycznych. Wykładowca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi . Absolwent gitary jazzowej oraz kompozycji w The Carl Nielsen Academy of Music w Danii. Laureat licznych konkursów oraz lider uznanych formacji muzycznych. Muzyk aktywnie koncertujący oraz doświadczony pedagog i animator kultury. Zapraszany do rozmaitych projektów muzycznych od jazzu przez folk po muzykę współczesną i eksperymentalną.

Jacek Buhl (1965) - perkusista związany z bydgoskim klubem Mózg i muzyką improwizowaną. Grał w zespołach istotnych dla tzw. sceny yassowej- Trytony i Syfon, a następnie należał do składów The Cyclist i międzynarodowej formacji Spejs oraz z Tomkiem Glazikiem tworzył duet Glabulator, a z Tomkiem Pawlickim i Mateuszem Szwankowskim trio Trzy Tony. Obecnie na stałe współpracuje z zespołem Alameda 5 ( "Duch tornada"), triem Jachna/ Mazurkiewicz/Buhl (" Dźwięki ukryte") , jest członkiem duetu Jachna/Buhl.

09.11.2018 - Centrum Artystyczne Eljazz, godz. 20.00
Bitwa Jazzowa: Jazz Band Ball Orchestra

Muzyka Jazz Band Ball Orchestra to jedyna w swoim rodzaju rozpoznawalna od pierwszych taktów mieszanka swingu i bluesa […] JBBO to nie hałaśliwy dixielandowy band, ale elegancka orkiestra wybornie grająca zrelaksowany muzykalny repertuar spod znaku Kansas City, a element ludyczny ich występów został zachowany i nadal jest to “balowa orkiestra jazzowa” w sposób doskonały przekazująca swing i entuzjazm licznie pojawiającej się na ich koncertach publiczności.
Igor Rakowski-Kłos, Gazeta Wyborcza

JAZZ BAND BALL ORCHESTRA & Stanley Breckenridge

Jazz Band Ball Orchestra to fenomen na skalę polską i światową. Trudno znaleźć zespół, który byłby aktywny przez ponad pół wieku i wciąż cieszył się niesłabnącym powodzeniem fanów

JBBO i Marek Michalak zdobyli pierwsze jako zespół oraz instrumentalista w kategorii "jazz tradycyjny" w ankiecie krytyków pisma Jazz Forum za rok 2017

Stanley Breckenridge - amerykański pianista bluesowy i jazzowy, wybitny wokalista, najwyższej próby kompozytor. Autor bestsellerów "Popular Music in America" i "African American Music for Everyone". Występował z takimi gwiazdami jak Nancy Sinatra, Bill Cosby i Martha Reeves. Charyzmatyczny, porywający, uwodzący publiczność swym czarem- jeden z największych mistrzów bluesa. Prócz utworów własnych i wielkich światowych przebojów wykona kilka polskich piosenek.

Stanley Breckenridge Pianista i wokalista jest doktorem muzykologii i wykładowcą na Wydziale Studiów Afro-Amerykańskich na Kalifornijskim Uniwersytecie Stanowym w Fullerton. Wykładał też na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i na Uniwersytecie Jagiellońskim. Występował solo i z innymi muzykami w licznych krajach Europy, Japonii i w USA. Wydał dziewięć albumów muzycznych.

Eljazz Quartet
Zespół oparty na stylistyce swingowej, wykonuje przede wszystkim program złożony z muzyki filmowej.

Kameralne brzmienie i delikatne partie wokalne stwarzają niepowtarzalny klimat. Muzyka jest dobrana ze szczególną starannością, w której można znaleźć wiele melodii przypominających dawniejsze i współczesne filmy. Tacy mistrzowie jak Ella Fitzgerald czy Whitney Houston są inspiracją i wzorcem dającym wiele przestrzeni do interpretacji i improwizacji.

Asia Czajkowska-Zoń - Śpiew
Wojciech Gogolewski - Fortepian
Janusz Mackiewicz - Kontrabas
Józef Eliasz - Perkusja

13.11.2018 - Filharmonia Pomorska, godz. 19.00
John Scofield Band, Sheila Jordan & Cameron Brown

John Scofield
Muzyka Johna Scofielda wpłynęła na jazz od późnych lat 70-tych. Posiadając bardzo charakterystyczny dźwięk i różnorodność stylistyczną, Scofield jest mistrzowskim improwizatorem jazzowym, którego muzyka zazwyczaj mieści się między post-bopem, jazzem funk i R & B.

Scofield, urodzony w Ohio i wychowany na przedmieściach Connecticut, zajął się gitarą w wieku 11 lat, zainspirowany zarówno przez muzyków rockowych, jak i bluesowych. Uczęszczał do Berklee College of Music w Bostonie. Po debiucie z Gerrym Mulliganem i Chetem Bakerem Scofield był członkiem zespołu Billy Cobham-George Duke od dwóch lat. W 1977 nagrał z Charlesem Mingusem i dołączył do kwartetu Gary'ego Burtona.Rozpoczął międzynarodową karierę jako lider zespołu i artysta nagrywający w 1978 roku. W latach 1982-1985 Scofield koncertował i nagrywał z Milesem Davisem. Jego kariera z zespołem Davisa postawiła go na pierwszym planie jazzu jako muzyka i kompozytora.

Od tego czasu prowadził własne grupy na międzynarodowej scenie jazzowej, nagrał ponad 30 albumów jako lider (wiele już klasyków), oraz współpracował ze współczesnymi faworytami, takimi jak Pat Metheny, Charlie Haden, Eddie Harris, Medeski, Martin & Wood, Bill Frisell, Brad Mehldau, Mavis Staples, Jack DeJohnette, Joe Lovano i Phil Lesh. Grał i nagrywał z Tonym Williamsem, Jimem Hallem, Ronem Carterem, Herbie Hancockiem, Joe Hendersonem, Dave Hollandem, Terumasa Hino wśród wielu legend jazzu. Przez cały czas gitarzysta zachował otwarty muzyczny umysł.

Objeżdża świat około 200 dni w roku z własnymi grupami, jest Adiunktem Muzyki na Uniwersytecie w Nowym Jorku, mężem i ojcem dwojga dzieci.

Sheila Jordan ( Sheila Jeanette Dawson , ur. 18 listopada 1928) - amerykańska piosenkarka jazzowa i autorka tekstów. Nagrywała jako muzyk sesyjny z wieloma uznanymi artystami oraz nagrywała własne albumy. Jordan była pionierem bebopu i scatu jazzowego, stylu śpiewu z prostym basem jako jedynym akompaniamentem. Muzyka Jordan zyskała uznanie wielu krytyków, szczególnie ze względu na jej zdolność do improwizowania tekstów; Scott Yanow opisuje ją jako "jedną z najbardziej konsekwentnie kreatywnych wszystkich wokalistów jazzowych". Charlie Parker często przedstawiał Jordan jako "piosenkarkę z milionowymi uszami"

Cameron Brown- USA

Cameron rozpoczął naukę muzyki w wieku 10 lat, najpierw na fortepianie, a później na klarnecie. Jednak, przyciągnięty do basu, zaczął grać na blaszanym basie w studenckiej grupie tanecznej. Jako student wymiany w Europie przez rok współpracował z Sextetem George'a Russella i Big Bandem oraz grał z Donem Cherry , Aldo Romano , Bookerem Ervinem i Donaldem Byrdem . W 1966 r. Wrócił na studia do Columbia College na Columbia University (1969, licencjat z socjologii).

W 1974 roku Brown poznał Sheilę Jordan , z którą grał wraz z free jazzowymi pionierami tj. Roswell Rudd i Beaver Harris i dołączył do zespołu Archie Sheppa w 1975 roku.

Brown pojawił się na ponad 80 albumach. Jego pierwsze nagranie jako lider, po prawie 40 latach występów, ukazało się w 2003 roku wraz z grupą The Hear and Now z Deweyem Redmanem .

Oprócz grania koncertów i koncertowania w kraju i za granicą, Brown obecnie uczy jazzu na kontrabasie w Green Meadow Waldorf School w Chestnut Ridge w Nowym Jorku, a także oferuje prywatne lekcje. Muzyk prowadzi także wykłady z teorii muzyki w The New School for Jazz and Contemporary Music w Nowym Jorku

21 października Opera Nova – bilety w cenie 65zł

01 listopada Teatr Polski – bilety w cenie 40zł

06 listopada Eljazz – bilety w cenie 30zł

09 listopada Eljazz – bilety w cenie 30zł

13 listopada Filharmonia Pomorska – bilety w cenie 70zł i 90 zł

Tagi w artykule:

21 paź

21.10.2018

Bydgoszcz

polecane

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO