! News

Startuje 16 Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum"

Obrazek tytułowy

Startuje 16 Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum". Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem FREE DRUMS!

Festiwalowe koncerty odbywać się będą w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski od 14 do 16 października. Prowadzona będzie również transmisja on-line. Program Festiwalu prezentuje się następująco:

Czwartek, 14.10 g.19.00 - Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium

• Núria Andorrà, perkusja / Krzysztof Knittel, elektronika / Sławek Janicki, kontrabas

Wspólne przedsięwzięcie artystyczne Krzysztofa Knittla, dyrektora artystycznego festiwalu Ad Libitum i katalońskiej perkusistki, której koncert z Christiane Bopp sprzed czterech lat był sensacją edycji Women Alarm. Wyrafinowana elektronika w połączeniu z wyrafinowanymi technikami perkusyjnymi w improwizowanym recitalu, do którego obydwoje artystów zaproszą gościnnie doskonale znanego publiczności kontrabasistę i animatora improwizatorskiej sceny w Polsce, Sławka Janickiego.

• Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, fortepian / Emilia Sitarz, fortepian / Piotr Maślanka, perkusja / Magdalena Kordylasińska, perkusja) + obiekty + Paweł Romańczuk, Artur Zagajewski, kompozytorzy, improwizatorzy

W centrum instrumentarium zespołu znajdą się specjalnie na tą okazję przygotowane instrumenty Pawła Romańczuka. Posłużą do improwizacji w zamówionych u Artura Zagajewskiego i samego Romańczuka utworach. Perkusjonalia, wielkie oraz „małe instrumenty” spotkają się na scenie wprawiane w drgania przez wirtuozki i wirtuozów z zespołu Kwadrofonik. Paweł Romańczuk – Voice of Ball Land Artur Zagajewski – Danses polonaises 2

Piątek, 15.10 g.19:00 - Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium

• Katarzyna Podpora, obiekty / Max Kohyt, elektryczny kontrabas, elektronika /Wojciech Kurek, perkusja, elektronika

Zgodnie z tradycją festiwalu doprowadziliśmy do spotkania tria, które nigdy wcześniej nie występowało razem na scenie. Duet Podpora / Kohyt od kilku lat porusza się między amplifikacją instrumentów oraz rozmaitych przedmiotów codziennego (mniej lub bardziej) użytku, a elektroniką. Z kolei Wojtek Kurek należy do najciekawszych perkusistów młodego pokolenia na scenie niezależnej. Z jednej strony posiada już bogaty katalog wydawnictw solowych, z drugiej – odnajduje się w tak różnych składach, jak m.in. Paper Cuts, Chryste Panie, czy Szpety.

• Ramón López – performance z warstwą wideo

W tym roku obchodzi swoje 60. urodziny! Jego kariera w roli lidera rozpoczęła się wraz z nagraniem solowego recitalu perkusyjnego, wydanego przez legendarną brytyjską wytwórnię LEO Records. Od tamtego czasu ten rodzaj artystycznej wypowiedzi stał się jednym z jego znaków firmowych. Oprócz aktywności muzycznej Ramón uprawia także malarstwo. Jego występ na festiwalu będzie więc rodzajem perfomance’u, w którym zaprezentuje obie te dziedziny swojej aktywności. Brawurowej grze na perkusji towarzyszyć będzie wyświetlana na dużym ekranie prezentacja jego obrazów.

• Gerry Hemingway + grupa warsztatowa (Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent)

Warsztaty, podczas których polscy muzycy o różnych stylistycznych preferencjach spotykają się pod okiem wybitnych twórców światowej sceny muzyki improwizowanej, są tradycją Ad Libitum. Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest perkusji. Rolę artysty rezydenta i lidera warsztatów pełni Gerry Hemingway, a zespół warsztatowy utworzy czworo młodych perkusistów.

Mają różne style gry, odmienne doświadczenia w różnorodnych dziedzinach muzyki, ale wszyscy odebrali solidne wykształcenie muzyczne i chcą je poszerzyć poprzez wspólną pracę pod okiem artysty rezydenta. Jej efekty zaprezentują na scenie festiwalowej. Wraz z Gerrym Hemingwayem wystąpią Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki oraz Leszek Lorent!

Sobota, 16.10 g.18.00 - Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium

• Spotkanie autorskie z Zygmuntem Krauze i Michałem Mendykiem wokół książki. Wywiad o niczym (PWM)

• Zygmunt Krauze – recital, re-improwizacje

Proponując poszerzone rozumienie drummingu zapraszamy na wyjątkowy recital fortepianowy. Podczas występu negującego kontinuum czasoprzestrzenne Zygmunt Krauze wejdzie w improwizatorski dialog z sobą samym z przeszłości. Kompozytor wykona na żywo improwizacje do nagrań swoich następujących utworów: Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 1 (1968), Stone Music (1972), Commencement (1982), Gloves Music (1972) oraz Rivièrre souterraine (2013). Pomiędzy utworami pojawią się krótkie, również improwizowane, interludia.

• Gerry Hemingway, perkusja / Izumi Kimura, fortepian / Barry Guy, kontrabas

W jednym z wywiadów Izumi Kimura powiedziała „Kiedy zobaczyłam Barry’ego i Gerry’ego grających ze sobą, kilka lat temu, pomyślałam – Ok, nie wiem, jak tego dokonam, ale jakimś cudem muszę z nimi zagrać. Poczułam, że muzycznie jest to mój klucz do wolności”. Wkrótce potem, w 2019 roku, w samym sercu Dublina, w kościele św. Anny, już jako trio nagrali wymarzony przez Izumi album Illuminated Silence wydany przez polską oficynę wydawniczą FSRecords. Teraz, po okresie restrykcji pandemicznych, trio powraca na scenę i na festiwalu Ad Libitum zagra swój pierwszy koncert z nowym materiałem muzycznym.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO