! News

Piotr Schmidt zaprezentuje nowe nagrania Komedy

Obrazek tytułowy

Odnalezione w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy rękopisy sześciu nieznanych kompozycji z projektu Moja słodka europejska ojczyzna ukażą się na płycie Piotr Schmidt International Sextet. Premiera już w czerwcu.

W październiku w 1967 Krzysztof Komeda w Niemczech, w Baden-Baden, stworzył projekt z cyklu jazz i poezja zatytułowany Meine Süsse Europäische Heimat – Moja słodka europejska ojczyzna. Było to, jak się miało okazać, ostatnie europejskie dzieło Komedy – swoiste pożegnanie kompozytora z Europą. Płyta Meine Süsse Europäische Heimat została wydana w czasie, gdy Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do filmu Romana Polańskiego Rosemary’s Baby. Z korespondencji Komedy z producentem płyty Joachimem Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż znalazło się na płycie.

Wydawało się, że owe nieznane kompozycje bezpowrotnie przepadły. Jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy odnaleziono rękopisy 6 kompozycji Komedy, które nie znalazły się na wspominanej płycie.

Odnalezione kompozycje Komedy to:

  1. Jonasz/ang. Jonash (napisana do wiersza Zbigniewa Herberta – Jonasz)
  2. Kiedy gaśnie lampa wyobraźni/ang. When Imagination Light Goes Out (napisana do wiersza Adama Ważyka – Poemat dla dorosłych)
  3. Klasyk/ang. The Classic (napisana do prozy poetyckiej Zbigniewa Herberta – Klasyk)
  4. Jan Cherubin/ang. Jan Cherubin (napisana do wiersza Mieczysława Jastruna – Jan Cherubin)
  5. Ich dwoje/ang. Just the Two of Them (napisana do wiersza Bolesława Leśmiana – Dwoje ludzieńków)
  6. Miserere/ang. Miserere (napisana do wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – Miserere)

Opracowania odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki podjął się Piotr Schmidt. Powstały nagrania, których koncertowa premiera będzie miała miejsce 25 czerwca w klubie Jassmine w Warszawie. Na scenie trębaczowi towarzyszyć będą Kęstutis Vaiginis - saksofony, Krzysztof Herdzin - fortepian, Michał Barański - kontrabas oraz Sebastian Kuchczyński - perkusja. Po ponad pół wieku, publiczność będzie więc mogła podziwiać drugą, nieznaną, część legendarnego projektu Krzysztofa Komedy.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO