! Jazzowa Polska Festiwalowa

Jazzowa Polska Festiwalowa #7 – Jazz w Ruinach

Obrazek tytułowy

Jazz w Ruinach, czyli festiwal sztuk

Organizowany od 18 lat festiwal Jazz w Ruinach bodaj jako jedyny w Polsce wśród jazzowych wydarzeń promuje nie tylko muzykę jazzową, ale programowo włącza w zakres zainteresowań organizatorów rewitalizację zabytków, architekturę miejską, grafikę i plakat. To sporo. Ale idea jest prosta: promować to, co dawno zapomniane, często zaniedbane (zabytki miejskie), zderzając z tym, co dopiero kiełkuje, rodzi się i rozwija (młode pokolenie jazzmanów), dodając do tego sztuki wizualne, plastyczne i grafikę, a nawet taniec. I choć wydawać się może, że to zbyt daleko idąca próba pogodzenia wielu światów, to jednak pomysł, jak widać, sprawdził się znakomicie.

w67622198_2335827229833055_316670146347270144_o.jpg

Te tytularne ruiny to znana w Gliwicach Hala Modeli GZUT, a jazzmani to często młodzi muzycy. Precyzując ich artystyczny status, dyrektor festiwalu Daniel Ryciak stwierdził, że „to wschodzące gwiazdy muzyki jazzowej” z Polski i ze świata. Początki jazzowego grania w Gliwicach sięgają jeszcze lat 90. To wtedy aktywnie działający Śląski Jazz Club był stowarzyszeniem skupiającym animatorów życia jazzowego na Śląsku. Kiedy w roku 2004 we wnętrzu Ruin Teatru Victoria udało się zrealizować koncertową ideę, zainteresowanie publiczności było tak duże, że kontynuacja festiwalu stała się oczywistością.

w67627232_2334288913320220_8574938816765231104_o.jpg

W kolejnych odsłonach występowały formacje z wielu krajów, nadając festiwalowym ruinom międzynarodowego znaczenia. Szczególną była choćby edycja z roku 2014, w której wystąpili artyści z Danii, Czech, Francji, Anglii, Ukrainy, Łotwy i Austrii. Warto wspomnieć, że podczas tej samej edycji na wystawie w ramach festiwalu pojawiły się prace plastyczne aż 85 (!) autorów. To robi wrażenie i z całą pewnością dodaje splendoru całemu wydarzeniu.

Plastyka, a dokładnie grafika i plakat, to zresztą kolejny ważny obszar zagospodarowywany przez gliwicki festiwal od samego początku. Od ponad dekady wernisaże wystaw są nieodłączną częścią koncertowych wydarzeń. Swoje prace prezentują twórcy niemal z całego świata, a ich prace powstają często z myślą o konkretnej edycji Jazzu w Ruinach. Sama oprawa graficzna festiwalu także pełni istotną rolę i z oczywistych względów festiwalowe plakaty nawiązują do organizacyjnej części imprezy choćby przez osobę Tomasza Kipki, kuratora wszystkich wystaw i autora oprawy graficznej poszczególnych edycji.

w67723109_2334382633310848_3076848638811439104_o.jpg

„Myślę, że każdy kto bywa na tym festiwalu – mówi Daniel Ryciak – mógłby stworzyć sobie swoją listę najciekawszych i najważniejszych koncertów”. W ciągu prawie dwóch dekad historii Jazzu w Ruinach na festiwalowej scenie wystąpiły dziesiątki artystów z blisko 30 krajów. By rozpocząć od rodzimego jazzowego środowiska, wspomnieć należy m.in. o: Adze Derlak, Kasi Pietrzko, Szymonie Łukowskim, Pawle Mańce, O.N.E. Quintet, Bartku Pieszce, Tomaszu Chyle, Mateuszu Gawędzie, Jakubie Mizerackim i Łukaszu Pawliku. Z zagranicy to przede wszystkim: Month of Sundays, Albert Vila Trio, Gauthier Toux Trio, Vehemence Quartet, Christian Bakanic czy The Brag Pack. Całe bogactwo stylów, eksperymentów, nowych brzmień, trendów i muzyki improwizowanej na jednym muzycznym festiwalu. Trafnie ujął to Daniel Ryciak, zapowiadając na profilu FB Śląskiego Jazz Clubu 18 edycję imprezy: „Tak, to Jazz w Ruinach, młodość, otwartość, poszukiwanie, nowe inspiracje. To muzyka wymykająca się utartym schematom, to świeże spojrzenie na grafikę, sztuki wizualne, a nawet formy teatralne”. Nic dodać, nic ująć, tylko jechać i poczuć tę atmosferę.


w67781294_2334288283320283_5855321218055405568_o.jpg

Autor: Andrzej Winiszewski

Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ. W ramach projektu powstają także audycje i wywiady w RadioJAZZ.FM

Przesłuchaj wszystkie podcasty z projektu: LINK

Rozmowa Piotra Wickowskiego

Podcast z audycji Andrzeja Winiszewskiego:

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO