Festiwal poświęcony pamięci Victora Younga, którego polskie, rodzinne korzenie sięgają do Mławy, został powołany do życia przez polskiego pianistę Kubę Stankiewicza. Działania Kuby, związane z cyklem płytowym poświęconym polskim kompozytorom pracującym dla Hollywood, doprowadziły do odkrycia nieznanej w Polsce biografii Younga i jego kompozytorskiej spuścizny, związanej z amerykańską kinematografią.
fot. mat. prasowe
Po czterech latach funkcjonowania festiwal stał się miejscem wyjątkowym na polskiej mapie jazzowych festiwali. Young pozostał w nimpostacią wiodącą, ale organizatorzy zadbali o szerszy kontekst kulturowy i historyczny, a przede wszystkim biograficzny. Wśród postaci, których dorobek prezentowany był podczas dotychczasowych edycji festiwalu, znaleźli się także Bronisław Kaper, Henryk Wars oraz Krzysztof Komeda. Wszystkie te postacie łączy twórczość kompozytorskazwiązana z filmem, a co za tym idzie – w programie festiwalu nie mogło zabraknąć także wątków filmowych. W programach festiwalowych znalazły się prezentacje wybranych fragmentów filmów z muzyką Victora Younga, zajęcia warsztatowe, panele dyskusyjne i koncerty monograficzne (Grażyna Auguścik).
fot. mat. prasowe
Nie brakuje tu także projektów specjalnych: konkursu plastycznego dla dzieci i młodzieży, parkowych wystaw poświęconych spuściźnie kompozytorskiej patrona festiwalu czy klasycznej retro potańcówki, a także zakulisowych, równie bezcennych spotkań i nawiązywania kontaktów między miłośnikami i promotorami twórczości Younga oraz kultury muzycznej okresu międzywojnia.
W ramach programowych koncertów mławskiego festiwalu wystąpiło wiele znanych gwiazd polskiego jazzu. Wśród nich zwłaszcza pianiści stanowili istotną dominantę (Artur Dutkiewicz, Bogdan Hołownia, Andrzej Jagodziński i, rzecz jasna, sam Kuba Stankiewicz).Wśród zaproszonych artystów znaleźli się także m.in. Jan Ptaszyn Wróblewski, Maciej Grzywacz oraz Jan Młynarski ze swoim Jazz Band Młynarski-Masecki z Marcinem Maseckim przy fortepianie.
fot. mat. prasowe
Władze Mławy szybko spostrzegły, że Victor Young staje ważnym elementem promocji miasta i lokalnej kultury. Do organizacji festiwalu błyskawicznie zaangażowały się samorządowe instytucje: Miejski Dom Kultury, Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej i Państwowa Szkoła Muzyczna im. Andrzeja Krzanowskiego. Swoistym zwieńczeniem promocyjnych działań wokół postaci Victora Younga stało się utworzenie skweru jego imienia.Postać kompozytora zaczęła być rozpoznawalna także wśród mieszkańców miasta, których spore rzesze corocznie spotkać można na festiwalowych wydarzeniach. Festiwal się rozwija, wzmacnia i powiększa swoją ofertę programową, a co najważniejsze jego popularność wychodzi już mocno poza granice naszego kraju, łącząc rodzajem kulturowego mostu polskie korzenie Younga, jego żydowskie pochodzenie i amerykański złoty okres jego artystycznej działalności.
Andrzej Winiszewski