! Jazzowa Polska Festiwalowa

Jazzowa Polska Festiwalowa #4 – Jazz na Starówce

Obrazek tytułowy

Jazz na Starówce, czyli przecieranie szlaku w plenerze

W wielowiekowej historii warszawskiej Starówki nie odnotowano chyba wydarzenia, które podczas jednego wieczoru zgromadziłoby ponad trzy tysiące uczestników! Miało to miejsce dopiero w pierwszych latach XXI wieku, na festiwalu powołanym do życia przez Krzysztofa Wojciechowskiego w 1994 roku.

jazz-na-starowce-.jpg

Nazwa imprezy – przez wzgląd na miejsce, w którym festiwal się odbywa – nie mogła być inna niż Jazz na Starówce. „To jedyny festiwal w Polsce, którego koncerty są dla widzów i słuchaczy bezpłatne” – podkreśla Wojciechowski, co sprawia, że idea promocji i popularyzacji jazzu realizuje się tu w idealnej, czystej formule. Z racji szczególnego, niezwykle atrakcyjnego turystycznie miejsca (Rynek Starego Miasta) na koncerty festiwalowe często trafiają przypadkowe osoby, ale ile z nich wychodzi oczarowana muzyką imrpowizowaną? Z całą pewnością wiele. Jak często podkreślają organizatorzy, na festiwal przyjeżdżają fani jazzu z całej Polski, ale i z zagranicy, ponieważ oferta koncertowa stoi na niezwykle wysokim, wręcz światowym poziomie.

poster.jfif

Pierwsze edycje festiwalu obfitowały w koncertowe wydarzenia związane przede wszystkim z polskim jazzem. Z biegiem kolejnych edycji w programie zaczęły pojawiać się także postacie z Europy i z innych zakątków świata. Co ważne, często byli to artyści, którzy prezentowali swoje premierowe projekty, najczęściej najnowsze wydawnictwa płytowe, projekty specjalne (Biréli Lagrène), ale bywało i tak w tej prawie już 30-letniej historii festiwalu, że na scenie pojawiali się jazzmani, którzy nigdy wcześniej w Polsce nie występowali. Tak było choćby z sensacyjnym koncertem japońskiej pianistki Hiromi, której na Rynku Starego Miasta słuchało grubo ponad trzy tysiące osób, w tym spora część fanów jej niezwykłego talentu. Jednak wielkich postaci pojawiło się dużo więcej na jazzowej Starówce, jak choćby Giovanni Mirabassi, Dr. Lonnie Smith, Kevin Mahogany, Avishai Cohen, Richard Galliano, John Taylor, Cæcilie Norby z Larsem Danielssonem, Lee Konitz, David Murray, Chico Freeman, Dino Saluzzi,Eric Marienthal, Jacky Terrasson, Stanley Jordan czy Christian McBride.

IMG_1408_fot_Beata_Gralewska.JPG fot. Beata Gralewska

Krzysztof Wojciechowski wspominał w jednym z wywiadów, że magia miejsca i wręcz masowa publiczność zgromadzona przed sceną do dziś zaskakują, a także mobilizują nawet największe gwiazdy jazzu do zwiększenia wysiłku.
Ważną cechą programowej oferty festiwalu Jazz na Starówce jest także różnorodność. Przeglądając listę wydarzeń poszczególnych edycji, gołym okiem widać, że na scenie pojawiają się artyści, którzy akceptują zmiany i wykorzystują je, by iść z duchem czasu. Wszak jazz w ostatnich dwóch dekadach XXI wieku przeszedł wiele stylistycznych konwersji, adaptując to, co we współczesnej kulturze muzycznej cenne i ważne.

„Naszym celem od samego początku – mówi Iwona Strzelczyk-Wojciechowska – było pokazywanie całej gamy stylistycznej tego fascynującego gatunku, jakim jest jazz”. Sztuka to niełatwa, bo też otwartość na różnorodne nurty i kierunki, eksperymenty i muzyczne ekstrawagancje jest tu kluczowa. Festiwalowi Jazz na Starówce udaje się to z powodzeniem od 28 lat. Na stronie jazznastarowce.pl można przeczytać, że przez 27 lat istnienia festiwal wykreował wielu artystów, ale także własną publiczność gromadząc około milionową publiczność. To imponujący dorobek, którego mógłby pozazdrościć organizatorom niejeden festiwal w Europie. I zapewne to też powód, dla którego Jazz na Starówce od lat wymieniany jest wśród najważniejszych wydarzeń festiwalowych w Polsce. Dobór artystów, wrażliwość na oczekiwania publiczności i nowe trendy w muzyce, poziom produkcji koncertów i niezmienność miejsca – wszystko to pozwala stwierdzić, że wysokie notowania festiwalu utrzymywać się będą jeszcze przez kolejne długie lata.

Autor: Andrzej Winiszewski

Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ. W ramach projektu powstają także audycje i wywiady w RadioJAZZ.FM

Przesłuchaj wszystkie podcasty z projektu: LINK

Rozmowa Piotra Wickowskiego z Iwoną Strzelczyk–Wojciechowską i Krzysztofem Wojciechowskim:

Podcast z audycji Andrzeja Winiszewskiego:

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO