W obecnych czasach recesji i kryzysu na rynku sponsorskim realizacja wydarzeń festiwalowych, zwłaszcza związanych z muzyką jazzową, jest dla organizatorów prawdziwym wyzwaniem. Tym bardziej warto docenić fakt, że Rzeszów Jazz Festiwalto jedna z tych imprez, która bez wsparcia samorządu, państwowych funduszy czy innych instytucji mogących udzielić dotacji radzi sobie znakomicie. Okazuje się bowiem, że czasami dobre rozwiązania organizacyjne i oryginalne pomysły dają równie spektakularne efekty, jak te wsparte grubym portfelem.
mat.prasowe
mat.prasowe
mat.prasowe
W Rzeszowie czas koncertowych wydarzeń w ramach Rzeszów Jazz Festiwal wypełnia muzyka grana w wielu zakątkach miejskiej sieci pubów, restauracji, klubów i galerii. Tomasz Drachus, organizator festiwalu, zapewnia, że współpraca z miejskimi restauratorami przynosi bardzo dobre efekty: „ważnym miejscem jest Underground Pub, jeden z najstarszych pubów w Rzeszowie, jest restauracja Chilita, w której zagraliśmy kilka kameralnych koncertów, jest Kino za Rogiem, które mieści co prawda niewiele osób, około 30, ale to nowe ciekawe miejsce”. Do listy koncertowych przystani warto dodać także kościół oo. Dominikanów, Rzeszowski Dom Kultury, salę koncertową Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Jazz Room, Niezłą Sztukę i specjalny eksperyment lokalowy z okazji 10-lecia festiwalu, czyli Rzeszowskie Piwnice.
mat.prasowe
mat.prasowe
Lista jazzowych wykonawców, którzy zapisali się w historii festiwalu, jest długa, ale jak wspomina Tomasz Drachus, szczególnie utkwiły mu w pamięci koncerty Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Deana Browna. Jednak znanych i cenionych, zwłaszcza polskich, artystów w programach rzeszowskiego festiwalu znaleźć można o wiele więcej. Są to m.in. Piotr Wojtasik, Aga Derlak, Grażyna Łobaszewska, Wojtek Mazolewski,Marek Napiórkowski i Marcin Wasilewski.
Przypadające w 2022 roku 10-lecie imprezy to okazja do podsumowań. Bilans wydarzeń programowych to blisko 70 koncertów, kilkuset artystów, kilkanaście partnerskich miejsc i rzeszowska publiczność, która do dziś przyjmuje festiwalowe wydarzenia z wielkim entuzjazmem i radością. A każdy organizator wie, że wierna publiczność to niezawodnie połowa sukcesu.
Autor: Andrzej Winiszewski
Felieton powstał jako część projektu Jazzowa Mapa Polski realizowanego przez Fundację EuroJAZZ. W ramach projektu powstają także audycje i wywiady w RadioJAZZ.FM
Przesłuchaj wszystkie podcasty z projektu: LINK
Rozmowa Piotra Wickowskiego z Tomaszem Drachusem:
Podcast z audycji Andrzeja Winiszewskiego: