Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Kuba Więcek na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku wystąpili w Japonii w ramach cyklu koncertowego Anaklasis in Japan koordynowanego przez markę wydawniczą Anaklasis.
Podstawą projektu Anaklasis in Japan były płyty z tzw. pomarańczowej serii pod nazwą Revisions, które mają na celu ukazywać dzieła wybitnych polskich twórców w konwencji muzyki współczesnej. Mowa o Szymanowski / X-Ray Adama Pierończyka z twórczością Karola Szymanowskiego oraz Themes of Dracula duetu Orzechowski/Więcek z tematami Wojciecha Kilara do kultowej ekranizacji Drakuli. Muzycy oprócz materiału z wymienionych płyt zaprezentowali również improwizowane sety, w których towarzyszyli im czołowi muzycy japońskiej sceny jazzowej - pianistka Saki Ozawa, kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.
fot. Maciej Komorowski
Pierwsze wydarzenie w ramach cyklu miało miejsce 28 kwietnia w Ambasadzie Polskiej w Tokio. Wystąpił tam także DJ Yama a.k.a. Sahib, który przedstawił autorskie remiksy materiałów z wybranych płyt wydanych przez markę. Kolejne koncerty pod hasłem „Discover Jazz in Poland” miały charakter improwizowanych setów, w których wzięli udział artyści z Polski i z Japonii: 29 kwietnia jazz zabrzmiał w Waterras Common Hall, 3 i 4 maja w prestiżowym klubie Blue Note Place, a 7 maja – w otwartej przestrzeni ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place. Transmisję online z koncertu w Waterras Common Hall obejrzało ponad 2300 osób, a na żywo muzycy zagrali dla ponad 750 odbiorców.
fot. Maciej Komorowski
Koncertową obecność Anaklasis w Japonii poprzedziła wizyta studyjna Saki Ozawy w Polsce w marcu 2023 roku. Jej elementem był koncert pianiski we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant w towarzystwie Pierończyka i Orzechowskiego. Pobyt Ozawy w Polsce został zarejestrowany w formie wideo i udostępniony na kanale YouTube Jazz Auditoria, przybliżając międzynarodowej publiczności jazz nad Wisłą widziany oczami japońskiej pianistki.
Projekt Anaklasis in Japan miał być pierwszym krokiem do promocji marki fonograficznej w Japonii. Jego organizacja była możliwa dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Instytutem Adama Mickiewicza oraz jednym z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klubem Blue Note Place.