Słowo Wspomnienia

Jaimie Branch (1983-2022)

Obrazek tytułowy

Fot. Beata Gralewska

Leć dalej Jaimie

22 sierpnia 2022 roku świat obiegła szokująca informacja o śmierci 39-letniej Jaimie Branch. Amerykańska trębaczka za sprawą produkcji wydanych pod szyldem International Anthem była ważnym głosem współczesnego jazzu, choć sama konsekwentnie unikała takich klasyfikacji. Trudno jednak postrzegać jej brzmienie wyłącznie przez ten pryzmat, wynikało bowiem ono z wieloletnich poszukiwań i doświadczeń.

The Indecisives

Branch urodziła się 17 czerwca 1983 roku w nowojorskim Huntington. Pochodziła z muzykalnej rodziny, od najmłodszych lat grała na pianinie. Po przeprowadzce na przedmieścia Chicago w wieku dziewięciu lat sięgnęła po trąbkę, by grać w młodzieżowych zespołach – tak trafiła do środowiska punkowego. Początek jej kariery wyznacza współpraca z kolektywem The Indecisives, wykonującym muzykę ska, opartą na silnej sekcji dętej. W 2004 roku artystka wraz z innymi członkami grupy założyła formację Tusker, wyróżniającą się bardziej zróżnicowanym i mocniejszym brzmieniem. Ten etap zakończył się wraz z wyjazdem do Bostonu, gdzie trębaczka podjęła studia w New England Conservatory. Zafascynowała się wówczas improwizacją, szczególnie w wykonaniu trębacza Axela Dörnera.

Pionic Records

W 2007 roku Jaimie powróciła do Chicago, wtapiając się w lokalne środowisko niezależnej sceny. Jamowała z prominentnymi postaciami free jazzu i prowadziła autorskie zespoły: trio Princess, Princess, septet Musket oraz elektroniczny duet Bullet Hell. Wszystkie te formacje wydały debiutanckie albumy, kolejno: Kentucky Princess (2007), Free Coffee at the Banks / Push My Heavy (2008) i Smart Bombs (2013), w założonej przez ich członków oficynie Pionic Records. Jaimie kierowała labelem i pełniła rolę producenta. Jeszcze z czasów punkowych wyniosła etos DIY, przekonanie, że przy odpowiednich chęciach wszystko jest możliwe. Udzielała się też w wielu projektach dalekich od jazzu, m.in. współpracując z popularnymi zespołami rockowymi Spoon oraz Tv on the Radio i metalowym The Atlas Moth. W 2012 roku przeniosła się do Baltimore, gdzie podjęła jazzowe magisterium w tamtejszym Towson University. Mierzyła się wówczas z nałogiem heroinowym, co zmusiło ją do porzucenia studiów i przystąpienia do programu odwykowego na nowojorskim Brooklynie, gdzie osiadła na stałe.

Fly Or Die

Intensywnie koncertując, Jaimie stała się aktywną członkinią nowojorskiej sceny. Na życie zarabiała m.in. jako realizatorka dźwięku w klubie Manhattan Inn, gdzie w 2015 roku na prośbę założyciela chicagowskiej oficyny International Anthem – Scottiego McNiece’a, zorganizowała występ jego artystów. Trębaczka wykorzystała przyjazd kolegów z Wietrznego Miasta do zawiązania autorskiego kwartetu z Tomeką Reid (wiolonczela), Jasonem Ajemianem (kontrabas) i Chadem Taylorem (perkusja). Ich wspólny koncert w ramach prestiżowego Winter Jazzfest okazał się wielkim sukcesem, skłaniając McNiece’a do wydania ich płyty. W 2016 roku muzycy nagrali materiał, który w 2017 roku ukazał się jako Fly or Die. Album został entuzjastycznie przyjęty, plasując się w czołówkach końcoworocznych plebiscytów. Dla Branch była to furtka do międzynarodowego tournée, które ciągnęło się przez cały kolejny rok. W tym czasie powstała muzyka na drugi krążek grupy, równie udany – Fly Or Die III: Bird Dogs Of Paradise. Niedawno artystka zakończyła zaś postprodukcję trzeciej odsłony tego flagowego projektu.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO