Papierowy JazzPRESS
sierpień

29 sierpnia

1920 - urodził się saksofonista Charlie “Bird” Parker w Kansas City. Zaliczany - obok Ellingtona, Armstronga, Coltrane’a i Davisa - do grona jazzowych gigantów. Miles Davis w Autobiografii nazywa go “(...) największym alcistą jakiego ziemia kiedykolwiek nosiła. Taki właśnie był Bird - wielki, genialny muzyk (...).” Na liście tych, którzy poszli jego tropem są najwięksi jazzowi saksofoniści, m.in. Sonny Rollins, John Coltrane, Sonny Stitt, Phil Woods, Julian Cannonball Adderley, Jackie McLean, Charlie Mariano czy Art Pepper. W 1934 r. zaczął grać w amatorskim zespole Deans of Swing, a rok później w zespole pianisty Lawrence’a Keyesa - Ten Chord of Rhythm. W 1937 r. został członkiem orkiestry George’a Lee, a później big-bandu Jay'a McShana, z którym wyjechał z Kansas City do Chicago i Nowego Jorku i w którym grał do 1942 r. W 1940 roku poznał Dizzy’ego Gillespiego i Thada Damerona. W grudniu 1942 r. został zaangażowany do orkiestry Earla Hinesa. W maju 1945 r. prowadzony przez Parkera i Gillespiego kwintet wprowadził styl bebop, a w listopadzie tego roku już z Milesem Davis w składzie nagrał tak ważne kompozycje, jak “Ko Ko”, “Now the Time” i “Billie’s Bounce”. Wziął udział w pierwszej autorskiej sesji Milesa Davisa w 1947 r. W 1949 r. nagrał jedną z najlepszych swoich płyt zatytułowaną Charlie Parker with Strings. Na jego część otwarty w grudniu tego roku klub w Nowym Jorku nazwano Birdland. 15 maja 1953 r. uczestniczył w słynnym koncercie w Massey Hall w Toronto, w którym wystąpiła śmietanka bopowców (Gillespie, Parker, Bud Powell, Max Roach i Charlie Mingus) - opis płyty Jazz At The Massey Hall z udziałem Parkera opublikowaliśmy w numerze magazynu JazzPRESS z maja 2011 r. Zmarł 12 marca 1955 r.

1924 - urodziła się wokalistka Dinah Washington (właściwie Ruth Lee Jones). Jedna z najbardziej ulubionych, ale zarazem kontrowersyjnych wokalistek. Rozpoczynała karierę jako 15. latka w nocnych klubach Chicago. W 1943 roku została wokalistką orkiestry Lionela Hamptona, z którą występowała do 1946 r. Pod koniec 1943 r. dokonała swoich pierwszych nagrań. Jej pierwszym przebojem była kompozycja Leonarda Feathera zatytułowana “Evil Gal Blues”. Komercyjny sukces zachęcił ją do rozpoczęcia kariery solowej. Nagrywała m.in. z Cliffordem Brownem (Dinah Jams), Julianem Cannonball Adderley'em, Clarkiem Terrym, Benem Websterem, Wyntonem Kellym i młodym Joem Zawinulem. W 1959 r. skierowała się w stronę muzyki pop nagrywając kompozycję formacji Dorsey Brothers zatytułowaną “What a Diff'rence a Day Makes". Zmarła 14 grudnia 1963 r.

1940 - urodził się klarnecista Bennie Maupin. Więcej w tekście Rafała Garszczyńskiego w numerze magazynu JazzPRESS z września 2011 r.

1988 - zmarł pianista i aranżer Horace Henderson, urodził się 22 listopada 1904 r.

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO