Recenzja - opublikowana w JazzPRESS - grudzień 2013 Autor: Robert Ratajczak
Po wielu spektakularnych sukcesach, jak choćby zwycięstwo podczas „Azoty Tarnów International Jazz Contest” czy „Jazz Juniors”, założony na początku 2012 roku krakowski NSI Quartet doczekał się wreszcie debiutanckiej płyty, stosownie zatytułowanej Introducing. Zespół tworzą młodzi, lecz niezwykle doświadczeni muzycy, mający za sobą udział w wielu doskonałych konstelacjach jazzowych. Kompozytor i trębacz – Cyprian Baszyński – ma za sobą współpracę z kilkoma teatrami oraz udział w przedsięwzięciach muzycznych z takimi choćby instrumentalistami jak Piotr Baron, Zbigniew Namysłowski czy Joachim Mencel i Frank Parker.
Współtworzący z nim, w składzie NSI sekcję dętą, saksofonista i kompozytor Bartłomiej Prucnal, to muzyk mogący poszczycić się zarówno współpracą m.in. z Michałem Urbaniakiem, jak i samym Jarkiem Śmietaną. Sekcję rytmiczną kwartetu tworzą: urodzony w Nowym Jorku, ceniony sideman – Michael Parker, który miał zaszczyt współpracować m.in. z Mistrzem Johnem Scofieldem oraz perkusista Dawid Fortuna, znany z takich formacji jak PeGaPoFo, Kwintet Zbigniewa Namysłowskiego, Kwartet Zbigniewa Wegehaupta, czy zespół New Bone oraz współpracownik m.in. Janusza Muniaka, Tomasza Stańko, Leszka Możdżera i Wojtka Karolaka. Płytę Introducing wypełnia siedem premierowych kompozycji Baszyńskiego i Prucnala nagranych w sposób ukazujący wyjątkowo dojrzałe zespołowe brzmienie, zgrabnie kreowane improwizacje oraz ogromny szacunek dla jazzowej tradycji.
Już otwierająca album kompozycja Baszyńskiego – „Ostatni” – od pierwszych dźwięków uzmysławia nam, iż mamy do czynienia z kwartetem potrafiącym w wyjątkowy sposób zaczarować najbardziej nawet wymagającego słuchacza. Niemal free-jazzowe motywy dęte, szalejący za perkusją Dawid Fortuna i „galopada” kontrabasu Parkera wprowadzają doprawdy wyjątkowy nastrój. Spokojne intro wprowadza nas z kolei w pełen wielowątkowości i rozlicznych motywów temat Prucnala „Oczy Kobry”. Tutaj w pierszej części blisko 11-minutowego utworu trębacz zachwyca śmiałymi partiami niemal oscylującymi na granicy orientu i klimatów dalekowschodnich; w drugiej mamy okazję zasłuchać się w pełną niemal furii, improwizowaną solówkę saksofonu kompozytora. Całość „godzą” na koniec Parker i wyśmienity Fortuna, prowokując dęte unisona. Cudeńko! O tym, iż muzycy nie są pozbawieni poczucia humoru, świadczyć może tytuł jedynej ballady w tym zestawie: „Goodbye Jądro”. To hołd dla stylistyki takich choćby mistrzów jak Ben Webster, a zarazem prawdziwa mainstreamowa perełka całego zbioru. Wielowątkowość i ogrom indywidualnie kreowanych przez poszczególnych instrumentalistów partii charakteryzuje też drugi (po „Oczach Kobry”) ponad 10-minutowy utwór na Introducing: „The Maze”. Muzycy zabierają nas w pełen wyjątkowych barw świat kreatywnych i logicznych improwizacji, „wieńcząc dzieło” codą utrzymaną w rytmie orientalnego marszu. „Little Warrior Song” to przede wszystkim ujmująca partia saksofonu i dialogującej z nim trąbki, wyśmienita linia kontrabasu i świetnie synkopująca perkusja. Miniaturowa, kameralna impresja „Dialogues I” zagrana tylko przez saksofon i trąbkę jest rodzajem rozgrzewki przed finałem albumu, jakim jest monumentalnie skonstruowana, przejmująca kompozycja „Spirale”.
Płytowy debiut NSI Quartet ukazuje jak czterem wyjątkowym młodym muzykom, o indywidualnych aspiracjach, udało się wypracować własny język muzyczny, poparty doskonałym warsztatem instrumentalnym. Mimo kolektywnego potraktowania materiału, zarejestrowanego w Raven Studio w Krzyszowie, w każdym utworze na płycie dostrzegalna jest wyjątkowa swoboda każdego z instrumentalistów, realizujących w grze zespołowej swoje własne pomysły i rozwiązania. Doskonały debiut!
skład:
Cyprian Baszyński – trąbka,
Bartek Prucnal – saksofony,
Michael Parker – kontrabas,
Dawid Fortuna – perkusja.
Artykuł pochodzi z JazzPRESS - grudzień 2013, pobierz bezpłatny miesięcznik >>