Płyty Recenzja

Tomek Chołoniewski – Music To Make Your Body Suffer

Obrazek tytułowy

(Bôłt Records / Soros Records / Bocian Records, 2021)

Music To Make Your Body Suffer to wydawnictwo pośmiertne. Album ukazał się pół roku po przedwczesnym odejściu Tomka Chołoniewskiego, krakowskiego perkusisty działającego głównie na polu wolnej improwizacji. Gdy dodamy do muzycznej zawartości dzieła kontekst nieobecności jego autora, okaże się, że mamy do czynienia z muzyką ciężką i emocjonalnie niełatwą do przyswojenia…

Zanim o płycie, przypomnę pokrótce dokonania Chołoniewskiego. W 2012 roku wydał swój pierwszy solowy album zatytułowany Un. Współtworzył takie zespoły jak Theme, Moon2 (nagrał z nimi kapitalny album Elementy ruchu) czy międzynarodowe P.U.R. Collective i Sympli Romatikó. Wraz z Małgorzatą Tekiel, Pauliną Owczarek i Marcinem Barskim powołał do życia potwornie niedocenioną, pełną absurdalnego humoru formację Stare Taśmy. Działał w Krakow Improvisers Orchestra, a ze wspomnianą Pauliną Owczarek oraz Michałem Dymnym i Rafałem Mazurem założył Instytut Intuicji. Udzielał się też w Morświnie z Marcinem Świetlickim jako wokalistą, ponadto można było zobaczyć go u boku Tomasza Stańki czy Włodzimierza Kiniorskiego. Zajmował się tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych i animacji. Jako artysta przede wszystkim cechował się stałym poszukiwaniem form. O tym świadczy ogromna różnorodność podejmowanych przez niego działań.

Music To Make Your Body Suffer, wydana dzięki rodzinie i przyjaciołom Tomka, jest propozycją bardzo osobną w jego, niestety, zamkniętej już dyskografii. Album zawiera pięć niezbyt długich, niezatytułowanych propozycji, w których sonorystyczne eksperymenty grają pierwsze skrzypce. Gdyby dało się określić jednym słowem myśl przewodnią tego materiału, byłoby to bez wątpienia tarcie. Pełno tu bowiem zgrzytów, pisków, szorstkich chrobotów i metalicznych szczęków.Mnóstwo tu dźwięków rodem z horroru, zagrożenie czai się z każdej strony. Wprawne ucho wyłapie, że niektóre z nich znalazły się w suicie Rewolucjaaa z debiutanckiej płyty Morświna o tym samym tytule.

Instrumentarium użyte do nagrania tej płyty stanowi przebogatą w odcienie zagadkę. Słychać tu elementy bardziej typowe, jak agresywne smyczki, które aktywizują wrzeszczące agonalnie talerze, ale w zasadzie miażdżąca większość jest trudna do zidentyfikowania. Pojawia się elektronika, głównie w postaci efektów z rodziny distortion, która potęguje grozę doprowadzanych do wrzasku przedmiotów. Można wychwycić też coś podobnego do… wodofonu? Wyobraźnia słuchacza może tworzyć niezwykłe obrazy podczas odsłuchiwania tego materiału w skupieniu. Najważniejszy jest tu bowiem klimat, który w moim odbiorze skupia się na prezentowaniu różnych oblicz strachu. A nawet cierpienia, bardzo somatycznego cierpienia, jak mówi nam tytuł. Przeciągające się i wyjące drone’y oraz agresywne szorowanie po całej palecie faktur sprawiają, że ta dźwiękowa rzeźnia zaczyna brzmieć bardzo ludzko, niepokojąco wręcz.

Materiał główny uzupełnia DVD z nagraniem koncertu Tomka w Alchemii z 27 września 2020 roku. W ramach festiwalu Impro@art zaprezentował swój autorski program Water Metal Music. To niemal czterdziestominutowa instalacja dźwiękowa manipulowana przez Chołoniewskiego, której myślą przewodnią jest dźwiękowe oddziaływanie wody na różne metaliczne faktury. Ubrany w fartuch autor rozszczelnia bądź uszczelnia rozstawione na scenie „kroplówki” i reguluje strumienie uderzające o kolejne obiekty. Fascynujące świadectwo szerokich zainteresowań perkusisty.

Łatwo w przypadku Music To Make Your Body Suffer zepchnąć warstwę formalną na drugi plan i postrzegać te dźwięki wyłącznie w kategoriach emocjonalnych. A kontekst śmierci Chołoniewskiego czyni ten materiał jeszcze cięższym… Niezmiennie jest to jednak płyta świetna. Bardzo fizyczna, wydobywająca piękno z grozy i niepokoju.

Mateusz Sroczyński

Tagi w artykule:

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO