Tomasz Grzegorski / Marcin Ślusarczyk / Tomasz Białowolski / Maciej Adamczak / Arek Skolik – To Muniak With Love
Czytam sporo jazzowych biografii. Zdecydowanie częściej wybieram muzykę, jednak z czasem przychodzi również potrzeba zrozumienia okoliczności powstania określonych dźwięków, a także zwyczajna ciekawość i chęć zajrzenia za kulisy tam, gdzie nie da się już zajrzeć osobiście. Część jazzowych książek jest moim zdaniem warta polecenia. Dlatego powstał nowy cykl recenzji jazzowych książek, który pod hasłem #czytamJAZZ znajdziecie na naszym radiowym kanale w serwisie YouTube. Skoro o muzyce można mówić i pisać, to o książkach można opowiadać na wizji.
W większości biografii wielkich amerykańskich gwiazd jazzu istnieje przynajmniej jedna opowieść o ważnym nauczycielu. Co dość symptomatyczne, gatunkowy ciężar opowieści o nauczycielach, tych formalnych związanych ze szkolną edukacją i tych zwykle ważniejszych – nieformalnych, których muzycy spotykają często już po rozpoczęciu profesjonalnej kariery rośnie wprost proporcjonalnie do oficjalności danej biografii. Jeśli książka jest oficjalna i powstała na podstawie wywiadów sporządzonych przez autora z muzykiem, lub, co jest zdecydowanie najlepsze – muzyk sam napisał swoją historię – wtedy rola mentora, często tylko odrobinę starszego i bardziej doświadczonego, ale zawsze mającego dar przekazywania trudnej do zdefiniowania istoty jazzu jest bardzo ważna.
W zasadzie nie spotkałem historii ogólnie znanej jazzowej postaci, która nie wymieniłaby choćby jednego z legendarnych muzyków, lub zupełnie nieznanych szerszej publiczności, ale wśród muzyków znanych powszechnie nauczycieli gry na instrumencie, jako niezwykle ważnych w ich rozwoju artystycznym.
W nieco mniejszym polskich środowisku jazzowym częściej słyszę historie o naszej doskonałej formalnej edukacji muzycznej. Historie o relacji mistrza z uczniem nie zdarzają się często. Polskie środowisko jest co najmniej o jedną generację młodsze niż amerykańskie. Sporo potencjalnych kandydatów na legendarnych edukatorów i nauczycieli zanim dorobili się takiej pozycji opuściło Polskę i nie mieli szansy wychować swoich następców. Pewnym wyjątkiem od tej historii jest działalność Janusza Muniaka. O jego podejściu do młodych muzyków i działalności związanej z krakowską piwnicą u Muniaka, która nosi dziś nazwę Jazz Club u Muniaka, słyszałem wiele historii. Na paru płytach znajdziecie nawet dedykacje i podziękowania za cenne wskazówki dla Janusza Muniaka.
Sam Janusz Muniak niestety nie udzieli już wskazówek żadnemu z młodych muzyków, zmarł w 2016 roku, jednak wielu zawdzięcza mu całkiem sporo. W tej grupie są autorzy płyty To Muniak With Love - Tomasz Grzegorski, Marcin Ślusarczyk, Tomasz Białowolski, Maciej Adamczak i Arek Skolik. Na nagranej przez nich niemal rok temu i wydanej jesienią ubiegłego roku płycie znajdziecie garść jazzowych standardów, zgaduję, że granych zgodnie ze wskazówkami ich mistrza, a może nawet granych kiedyś z nim, lub pod jego czujnym okiem w krakowskiej piwnicy, którą przez wiele lat artystycznie dowodził. Oczywiście każdy z tych wyśmienitych wielkich jazzowych utworów został wcześniej nagrany setki razy przez wszystkich wielkich improwizatorów. Na płycie To Muniak With Love nie znajdziecie przełomowych aranżacji, brawurowych solówek, czy jakiś zaskakujących dźwięków. Ten album to jazzowy klasyk, pokaz możliwości warsztatowych i muzycznej świadomości historii gatunku muzyków, którzy z pewnością jeszcze nie raz zaskoczą nas swoimi autorskimi dźwiękami. Ten album to symboliczne podziękowanie dla mistrza Muniaka, jego muzycznego świata i tego, co zrobił dla członków zespołu. Jak słychać, nauczył ich bardzo wiele. Nauczył ich przede wszystkim świadomości tego, że jazz to nie tylko dźwięki, ale też to co między nimi. Nauczył ich również tego, że jazz to gra zespołowa i że dzisiejsze nowoczesne granie nie powstało wczoraj. Nie jestem przeciwnikiem nowych dźwięków, ale one zawsze z czegoś wynikają.
Album To Muniak With Love to zbiór świetnie zagranych jazzowych klasyków. Podejrzewam, że mistrz byłby dumny ze swoich uczniów. Nazwiska autorów wpisuję na moją listę muzyków, których trzeba obserwować, a Tomaszowi Białowolskiemu gratuluję świetnie napisanej tytułowej ballady. Wielu światowej sławy jazzowych kompozytorów zaczynało właśnie w ten sposób – grając standardy i umieszczając jednocześnie swoje pierwsze utwory gdzieś na końcu dziś uważanych za klasyki jazzowych albumów sprzed lat.
RadioJAZZ.FM poleca! / Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm
- Chicken Feathers
- Love Letters
- Prince Albert
- Body And Soul
- Get Out Of Town
- On The Trail
- My Shining Hour
- P.S. I Love You
- That's All
- Just Friends
- To Muniak With Love
Tomasz Grzegorski / Marcin Ślusarczyk / Tomasz Białowolski / Maciej Adamczak / Arek Skolik To Muniak With Love
Format: CD
Wytwórnia: Jazz Sound - Data pierwszego wydania: 2019 - Numer: 5908254159879
- Tomasz Grzegorski – ts (1, 3, 5 – 6, 8 – 11),
- Marcin Ślusarczyk – as (1 – 2, 5 – 7, 10 – 11),
- Tomasz Białowolski – p (1 – 7, 9 – 11),
- Maciej Adamczak – b (1 – 10),
- Arek Skolik – dr (1 – 10).