Książki Płyty Recenzja

Filozofia artystyczna

Obrazek tytułowy

Szwajcarski pianista Nik Bärtsch współpracuje z wytwórnią ECM od roku 2006. Jego dotychczasowa ECM-owska dyskografia zawiera płyty z zespołami Ronin i Mobile. Dołączyła do niej w tym roku pierwsza solowa pozycja zrealizowana dla monachijskiego wydawcy.

Nik BärtschEntendre

ECM, 2021

Bärtsch na Entendre powraca do utworów, które znamy z wersji wykonywanych przez wspomniane wcześniej grupy. Znajdziemy więc na solowym albumie Moduły (tak właśnie tytułuje swoje kompozycje pianista), które pojawiały się między innymi na płytach Awase i Continuum. I właśnie połączone Modul 58 i Modul 12, które opublikowane były na tych dwóch wydawnictwach, otwierają najnowszy album.

Jak wspomina sam Bärtsch, jego Moduły należy traktować jako szablony, które rozwijają się w zależności od kontekstu. I owo odnajdywanie oraz tworzenie kontekstów jest głównym zadaniem wykonawcy. Entendre daje słuchaczowi możliwość spojrzenia na praktyczne zastosowanie tego podejścia. Pianista wpisuje się w stylistykę nagrań ECM, kierując się często ku idiomowi klasycznemu, stawiając na minimalistyczną optykę interpretacji.

Solowy album jest również podsumowaniem kilkuletnich indywidualnych koncertowych doświadczeń Nika Bärtscha. Występu podczas nowojorskiej celebaracji 50-lecia ECM w roku 2019 czy też światowej trasy koncertowej, którą pianista odbył dwa lata wcześniej. Sześć utworów. Pięćdziesiąt trzy minuty. Ciekawa i wciągająca propozycja, po którą sięgnąć powinni nie tylko zdeklarowani zwolennicy charakterystycznego brzmienia ECM oraz fani niewątpliwego talentu Nika Bärtscha.

ListeningMusic–Movement–Mind.jpg

To jednak nie koniec wydawniczych premier związanych z nazwiskiem tego pianisty. Warto bowiem również wspomnieć, o wydanej nakładem wydawnictwa Lars Müller Publishers książce Listening: Music – Movement – Mind. Artysta zaskoczył słuchaczy i krytyków, publikując niezwykły Bezużyteczny przewodnik po wszystkim – jak sam określił swoje dzieło w podtytule.

Książkę stworzył Nik Bärtsch wspólnie ze swoją żoną – Andreą Pfisterer. Oboje są muzykami, nauczycielami, czynnie praktykują aikido. Swoje bogate życiowe doświadczenia przelali w trzystustronicowy „notatnik”, zbiór przeróżnych form pisarskich, w którym odnoszą się – jak można by żartobliwie przytaknąć podtytułowi książki – do wszystkiego. Bogato ilustrowana, zawierająca zarówno dłuższe eseje, jak i krótkie chwytliwe cytaty publikacja jest tak naprawdę prezentacją artystycznej filozofii Nika Bärtscha. Filozofii odnoszącej się w zasadzie do całego życia, bowiem Bärtsch traktuje byt prywatny i ten muzyczny jako nierozerwalne, współgrające elementy swojej osobowości.

Listening: Music – Movement – Mind jest niezwykle ciekawym spojrzeniem w duszę i umysł artysty. Twórcy znajdą tu pomysły i podpowiedzi przydatne w działalności kreacyjnej. Odbiorcy będą mogli odkryć tajemnice i niuanse artystycznego warsztatu. Odważna, oryginalna i fascynująca propozycja, która pozwala ocenić kompozycje Bärtscha i ich wykonania z zupełnie nowej perspektywy.

Krzysztof Komorek

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO