Jubileuszowa edycja Idealistic Festival odbędzie się od 22 do 25 września. Na scenach stołecznych klubów spotkają się najciekawsi artyści młodego pokolenia oraz międzynarodowi twórcy muzyki kreatywnej. W ramach wydarzenia odbędą się także warsztaty i sesje muzyki improwizowanej.
Program:
- 22.09, Chmury, ul. 11 Listopada 22:
- Tymek Papior - perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor i producent. Chociaż od siódmego roku życia grał na akordeonie guzikowym, w wieku 16 lat porzucił go na rzecz perkusji, kupionej mu przez tatę - również perkusistę. Koncertuje solo, ale i współtworzy takie zespoły jak Alan Wykpisz Project, Paweł Pańta Trio, Wojtek Mazolewski Quintet oraz We Do Not Pretend. W marcu tego roku pojawiła się jego solowa EP-ka Wind, a w maju ukazała się płyta składu We Do Not Pretend Portrety 2 w wytwórni U Know Me Records. Występ Tymek Papior Quartet otworzył z kolei 26. edycję festiwalu Jazz Jantar.
- Jim Kimchi - w wywiadzie dla Woulg Stream Kimchi opisał swoją muzykę jako „dźwięki wydawane przez zepsuty hardware”. Od łagodnych harmonii lo-fi przez drony i sound design - Kimchi intensywnie resamplując i łącząc elementy EDM, IDM, free jazzu i muzyki glitch, tworzy hiperglitchowy energyfest, który łączy elastyczne rytmy, ściśle skomponowane struktury i mieszankę mętnej atmosfery, przycinającego sub-basu i blipów generowanych przez sprzężenie zwrotne.
- paszka - jego album lapton (nazwany ku czci babci koleżanki, która wiecznie przekręca słowo „laptop”) znalazł się ostatnio w zestawieniu najlepszych albumów 2023 brytyjskiego portalu The Quietus, którego redaktorzy podkreślili uzależniającą naturę jego muzyki. W tej noisowej twórczości znaleźć można wiele dźwięków znanych z gier komputerowych i nawiązania do fantastycznych postaci.
- 23.09, Klub SPATiF, Al. Ujazdowskie 45:
- SVIN - twórcy tego awangardowego zespołu nazywają swoją muzykę „jazz-rockiem dla cyborgów”. Ich najnowsze wydawnictwo, Introducing SVIN eksploruje dźwięki łączące rock pełen hałasu, dronowe krajobrazy, minimalizm New Age i zakurzone afro-tripping. Grupa tworzy pod wpływem natury, folkloru, muzyki ceremonialnej i awangardy. Współpracują z artystami takimi jak Bisse i Marie Eline Hansen. Ich występy na żywo uświetniły festiwale takie jak Roskilde czy Eurosonic.
- Asger Thomsen - artysta mocno zakorzeniony w jazzie, ten kompozytor z Kopenhagi gra ciężką muzykę na kontrabasie, stosując radykalne kontrasty i niekonwencjonalne techniki gry. Instrument jest dla niego akustycznym źródłem dźwięków, eksperymentuje z wydobywaniem ich w niestereotypowy sposób. Prowadzi i współtworzy takie zespoły jak Litterjug, Rhizom, The Hite Wouse i jego własny solowy projekt. Występuje na licznych festiwalach muzyki współczesnej.
- Alicja Sobstyl, znana jako Artificialice - elektronika, jazz i hipnotyczny wokal nawiązujący do stylistyki Björk to motywy twórczości tej wszechstronnej artystki, kompozytorki, autorki tekstów, wokalistki, flecistki i producentki. Aranżacje inspirowane Hiatus Kaiyote i bezkompromisowe, elektroniczne dźwięki przypominają Sophie lub Arca, a emocjonalnie naładowany wokal podkreśla głębokie teksty utworów, które nawiązują do osobistej opowieści o odkrywaniu własnej tożsamości i stawiania czoła cudzym i własnym oczekiwaniom. Projekt Artificialice współtworzony jest z Krzysztofem Hadrychem, Tomaszem Rafalskim, Ziemowitem Klimkiem, Maciejem Świniarskim, Alanem Kapołką i Michałem Janem Ciesielskim, artystami znanymi z takich projektów, jak Immortal Onion, Zgniłość Marcina Świetlickiego, The Fruitcakes czy Klawo.
- 24.09, Hashtag Lab:
- Hubert Kostkiewicz to gitarzysta (choć nie tylko), którego charakterystyczny „fizyczny” styl kształtował się w zespole Kurws. Tearz udziela się w postpunkowej grupie Atol Atol Atol. W życiu zagrał kilkaset koncertów i wydał kilka płyt oraz kaset, zorganizował również niezliczoną ilość wydarzeń. Poza zespołami daje upust swoim fascynacjom muzyką konkretną, elektroakustyczną i improwizowaną. Poszukuje artykulacji, które biorą się z ograniczeń, z niedoskonałości wykonania i zapisu. Swoich poszukiwań zazwyczaj dokonuje za pomocą gitary elektrycznej, ale sięga także po instrumenty akustyczne, przetwarzane nagrania terenowe czy dubowy miks. W solowej twórczości usłyszeć można więcej ambientowej gitary, styl gry podpowiada np. nazwa jednego z utworów Obscure Guitar Music From Eastern Europe Vol. 3.
- Marcela Lucatelli - okrzyknięta jedną z najbardziej innowacyjnych artystek swojego pokolenia. Ta urodzona w Brazylii wokalistka i kompozytorka mieszka w Danii, gdzie zyskała międzynarodowe uznanie za swoje radykalne, politycznie naładowane i zmysłowe prace performatywne. Jej występy często opisywane są jako „nieludzko ludzki hałas” (The Wire). W swoich działaniach dąży do tego, by wyzbyć się wszelkiej powierzchowności, w pełni angażować się w sztukę, z humorem. Jej twórczość wykonywana jest przez najbardziej prestiżowe instytucje, takie jak Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna czy Neue Vocalsolisten Stuttgart, jak również w awangardowych kolektywach, m.in. brytyjskim Apartment House.
- Kresten Osgood - perkusista i improwizator, który nieustraszenie rzuca wyzwanie tradycji. Na koncie ma ponad 100 albumów, występował z niezliczonymi legendami, m.in. Williamem Parkerem czy zmarłym niedawno Peterem Brötzmanem. Koncertuje praktycznie na całym świecie, będąc jednocześnie odnoszącym sukcesy raperem, kompozytorem i multiinstrumentalistą. W Danii prowadził własne programy w radiu i telewizji oraz podcasty. Jest prawdziwym człowiekiem-instytucją, szerzącym wiedzę na temat jazzu i muzyki improwizowanej.
- 25.09, Koncertowe Centrum Edukacji Muzycznej (KCEM), Połczyńska 56 - warsztaty z Krestenem Osgoodem
- 22.09-25.09, PLAKATON, Warszawskie Przejścia Podziemne pod Rondem 40-latka (przy Dworcu Centralnym, lokal 58/59) - nocne sesje mprowizowane po głównych koncertach