Kanon Jazzu Płyty Recenzja

Archie Shepp - Kwanza

Obrazek tytułowy

Archie Shepp - Kwanza

Archie Shepp, awangardowy saksofonista, który szczyt swojej kariery bez wątpienia miał w latach sześćdziesiątych, nagrywając dla wytwórni Impulse! pozostawał przez całe lata w cieniu Johna Coltrane’a i Alberta Aylera. Miał też trochę pecha. Kiedy nagrywał z Johnem Coltrane’em A Love Supreme, wszystkie ścieżki z jego udziałem wyleciały z wydanego w styczniu 1965 roku albumu. Nie znaczy to, że były słabe, prawdopodobnie nie pasowały samemu Coltrane’owi do koncepcji tego albumu. Po latach w przeróżnych zbiorczych wydaniach nagrań Johna Coltrane’a dla Impulse! i rozszerzonych dwudyskowych edycjach słynnego albumu możemy wreszcie usłyszeć Archie Sheppa.

Sam Shepp ma na swoim koncie kilkadziesiąt albumów solowych, od kilku lat chyba już nie gra na saksofonie, a ostatni album wydał mniej więcej w 2013 roku. W jego dyskografii znajdziecie też nagrania Coltrane’em, Cecilem Taylorem a nawet Frankiem Zappą. W 2013 roku ukazała się również płyta Joachima Kuhna z udziałem Arche Sheppa – Voodoo Sense.

Kwanza to album, który wybrałem, żeby przypomnieć Wam o postaci Archie Speppa. W jego dyskografii trudno wyróżnić jakąś szczególną płytę. Pierwszych nagrań dokonał w 1962 roku, wkrótce nagrał album z kompozycjami Johna Coltrane’a z Giant Steps i Coltrane Plays The Blues. Być może to zwróciło na Sheppa uwagę Contrane’a? Równie prawdopodobnym wydaje się być fakt, że obaj nagrywali wtedy dla jednej wytwórni. Shepp wyprzedzał też Johna Coltrane’a w swoich awangardowych pomysłach. Kiedy nagrywał muzykę Trane’a, miał już w swoim dorobku kilka albumów z Cecilem Taylorem i wspólne nagrania z Johnem Tchicai i Donem Cherry. Tchicai to też postać, która powinna mieć swój własny album w naszym radiowym Kanonie Jazzu.

Coltrane pominął Archie Sheppa wydając A Love Supreme, jednak wkrótce saksofon Sheppa można było usłyszeć na innym jego albumie – Ascension w 1965 roku. Cztery lata później powstała Kwanza – album pełen energii i stanowiący doskonały przykład równowagi pomiędzy awangardą, modnymi w tamtych latach wpływami muzyki afrykańskiej i istotnego dla jazzu prostego bluesa. Jeśli pominąć niekoniecznie istotny w dorobku Sheppa krótki wokalny żart w postaci utworu Spoo Pee Doo, płyta jest doskonałym przykładem jego pełnego bluesa i niezwykłej energii stylu gry na tenorze.

Eksperymentalna i zaangażowana politycznie muzyka Sheppa z lat siedemdziesiątych nie zapada tak głęboko w pamięć, jak jedna z ostatnich pozbawionych bezpośredniego politycznego kontekstu płyta – Kwanza. W późniejszym okresie grywał z Sun Ra, z Abdullahem Ibrahimem (wtedy jeszcze znanym jako Dollar Brand) i nagrywał sporo w Europie. Jakość jego płyt z lat osiemdziesiątych i późniejszych jest mocno zależna od towarzystwa, w jakim się znalazł. Bywa różnie, jednak wszystkie jego płyty z lat sześćdziesiątych godne są uwagi, nawet jeśli tak jak Kwanza nagrane są w nieustannie zmieniających się składach. W poczekalni Kanonu Jazzu mam jeszcze co najmniej jeden album Arche Sheppa – Four For Trane. Uznałem jednak, że Kwanza jest dla muzycznej prezentacji sylwetki Archie Sheppa ważniejsza, zawiera bowiem w dużej części autorski materiał.

RadioJAZZ.FM poleca!

Rafał Garszczyński - Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Back Back
  2. Spoo Pee Doo
  3. New Africa
  4. Slow Drag
  5. Bakai

Archie Shepp Kwanza

Format: CD

Wytwórnia: Impulse / Verve / Universal

  • Archie Shepp – ts, voc (3, 5),
  • Jimmy Owens – tp (1, 3, 5),
  • Martin Banks – tp (2),
  • Woody Shaw – tp (4),
  • Grahan Moncur III – tromb (1, 3, 5),
  • Matthew Ghee – tromb (4),
  • James Spaulding – as (1),
  • Clarence Sharpe – as (4),
  • Charles Davis – bs (1, 3, 5),
  • Cecil Payne – bs (4),
  • Robin Kenyatta – fl (2),
  • Dave Burrell – org (1), p (3, 5),
  • Andrew Bey – p (2),
  • Cedar Walton – p (4),
  • Wally Richardson – g (1),
  • Bert Payne – g (2),
  • Bob Bushnell – b (1),
  • Albert Winston – b (2),
  • Walter Booker – b (3, 5),
  • Wilbur Ware – B (4),
  • Bernard Pretty Purdie – dr (1),
  • Beaver Harris – dr (2, 3, 5),
  • Joe Chambers – dr (4),
  • Leon Thomas – voc (2),
  • Tasha Thomas – voc (2),
  • Doris Troy – voc (2).

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO