Płyta Time Killers była ewenementem na polskim rynku jazzowym lat 80. i zyskała tytuł najlepszej płyty tego okresu. Krytycy muzyczni zgodnie stwierdzają, że do tego czasu czegoś takiego, co zaprezentowało trio Time Killers, w polskim jazzie nie było. Album wchodząc w stylistykę fusion lat 80. wybija się ponad to, co powstawało w tym czasie nie tylko w Polsce, ale i w Europie.
Karolak, Szukalski, Bartkowski, Time Killers (1984, Polskie Nagrania PNCD1089)
Geneza płyty i znajdujących się na niej kompozycji jest ściśle związana ze spektaklem muzycznym Muzyka Radwan, wyreżyserowanym przez Zygmunta Hübnera i wystawianym w Teatrze Powszechnym w Warszawie (premiera miała miejsce 31 sierpnia 1984 roku). Wojciech Karolak został zaangażowany do sparafrazowania niektórych kompozycji Stanisława Radwana i dodania do spektaklu swego rodzaju komentarza muzycznego. Przygotowany przez Karolaka materiał składał się z wariacji na temat kilku utworów z dorobku Radwana oraz jego własnych kompozycji. W teatrze podczas spektaklu formacja jazzowa Karolaka z Tomaszem Szukalskim (zastępowanym przez Zbigniewa Jaremko) i Czesławem Bartkowskim (zastępowanym przez Piotra Biskupskiego, Wojciecha Kowalewskiego) występowała na scenie z aktorami, oddzielając improwizacjami poszczególne partie spektaklu. Od Jana Borkowskiego wyszedł zaś pomysł, aby nagrać ten materiał dla Programu III Polskiego Radia. W ten sposób powstało trio Time Killers, które nagrało siedem utworów przygotowanych przez Karolaka – cztery kompozycje autorskie i trzy będące wariacjami do tematów ułożonych przez Stanisława Radwana.
Na płycie instrumentarium Karolaka pełni rolę melodyczną i rytmiczną (imituje kontrabas), akompaniuje i inspiruje harmonią, ale wprowadza też własne solówki. Energię muzyczną tworzą brzmienia akordów syntezatorów Karolaka
oraz świetna gra pozostałych dwóch muzyków. Pewność i barwność gry Szukalskiego, który pokazuje się zwłaszcza w takich kompozycjach, jak „Gem”, „State Train”, „Time Killer”, podwyższa walor płyty. Można chyba powiedzieć, że to Szukalski buduje klimat albumu. Bartkowski trzymający sekcję rytmiczną z dłuższą solówką prezentuje się w utworze „Time Killers”. Właśnie ta dyskretna gra Bartkowskiego łączy brzmienia wybijających się instrumentów Karolaka i Szukalskiego.
Całość płyt ma energię i dynamikę, zwłaszcza „Double B” z rockową energią, „Trata-Tata” z funkowym rytmem oraz „Time Killers” z świetnymi, soczystymi brzmieniami. Wariacje na temat kompozycji Radwana wskazują na jego zainteresowanie muzyką elektroniczną.
Płyta jest prosta, bez zawiłych konstrukcji i zaskakujących brzmień, osadzona w środkowym nurcie jazzu, z krótkimi nawiązaniami do różnych stylistyk. Jednak w centrum stoi blues – w kompozycji i improwizacji, dynamice i emocji.
Opracowanie Piotr Królikowski
Artykuł został opublikowany w magazynie JazzPRESS z grudnia 2011 r. - do pobrania wersja pdf i mobi (Kindle).
Utwory:
- Anniversary Blue [4:09] (Wojciech Karolak)
- Bouble-B [6:07] (Wojciech Karolak)
- Gem [10:47] (Wojciech Karolak)
- State Train [6:11] (Stanisław Radwan)
- Trata-tata [8:11] (Stanisław Radwan)
- Pass Into Silence [9:02] (Stanisław Radwan; tylko w edycji
z 2006 roku) -
Time Killers [7:13] (Wojciech Karolak)
Muzycy:
Czesław „Mały” Bartkowski – drums
Wojciech Karolak – organ, synthesizer
Tomasz Szukalski – tenor sax
Nagrano w grudniu 1984, Studio Polskiego Radia w Warszawie.Inne edycje
Helicon Records / Poljazz / 1985 / 2006, nr katalogowy: HR 1012 / CD 062