News

Trasa Obara International Quartet w USA i Kanadzie

Obrazek tytułowy

W ramach międzynarodowych edycji wrocławskiego Festiwalu Jazztopad w czerwcu 2015 r. polski saksofonista Maciej Obara wraz ze swoim zespołem Obara International Quartet rusza na podbój kolebki jazzu – Ameryki Północnej.

Trasa po najsłynniejszych festiwalach przebiega przez Rochester, Ottawę, Edmonton, Vancouver oraz Nowy Jork. Obara to jedyny muzyk, po Tomaszu Stańce, który wystąpi na najważniejszych scenach jazzowych świata i zaczyna tworzyć nową kartę w historii polskiego jazzu na międzynarodowej arenie. Ostatni koncert trasy odbędzie się w klubie Dizzy’s Coca-Cola, w Lincoln Center w Nowym Jorku, na najsłynniejszej scenie jazzowej świata!

Jest to pierwszy w historii występ polskiego muzyka jazzowego w tej sali. Koncert będzie transmitowany na żywo z USA, a wydawcą płyty z tego koncertu, która ukaże się w 2016 roku, będzie polska wytwórnia For Tune z Warszawy.

Trasa:
25 czerwca – Rochester Jazz Festival – USA
26 czerwca – Ottawa Jazz Festival – Kanada
27 czerwca – Edmonton Jazz Festival – Kanada
28 czerwca – Vancouver Jazz Fest – Kanada
30 czerwca – Jazz at Lincoln Center New York – USA

Maciej Obara jest jednym z najciekawszych polskich saksofonistów jazzowych, który zbiera znakomite recenzje, zarówno od polskich, jak i zagranicznych melomanów oraz krytyków muzycznych. Obara to saksofonista, który udowadnia, jak muzyka jazzowa może łączyć energię i otwarte formy, zachowując lekkość przekazu.

Obara International Quartet to grupa, w której Maciej Obara gra ze zdobywcą dwóch Fryderyków 2014 pianistą Dominikiem Wanią oraz z czołówką norweskiej sceny jazzowej: kontrabasistą Olem Mortenem Våganem i perkusistą Gardem Nilssenem. Kwartet od kilku lat odnosi międzynarodowe sukcesy, występuje na najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie. Obara i Wania to wielcy indywidualiści, którzy wypracowali swój własny język harmoniczny. Ekspresyjne solówki Macieja Obary – łagodzone nieco akordami fortepianu Dominika Wani – napędzane są nieokiełznaną energią perkusji i kontrabasu. Po latach poszukiwań Obara i Wania znaleźli równą sobie sekcję rytmiczną. Norwegowie to jedna z najbardziej nowoczesnych sekcji improwizatorskich w Europie z oryginalnym brzmieniem, skandynawskim feelingiem i wpływami muzyki rockowej. Polacy i Norwegowie tworzą międzynarodowy kwartet na najwyższym, światowym poziomie. W ostatnich trzech latach zespół występował w Japonii, Korei, Turcji, Norwegii, Niemczech, Anglii, Danii, Belgii, Maroko, Szwecji. Teraz przyszła pora na Amerykę Północną, czyli największe sceny jazzowe świata.

Dominik Wania – tegoroczny podwójny laureat nagrody Fryderyk, jeden z najważniejszych współczesnych pianistów jazzowych. W latach 2006–2008 był studentem Danila Péreza (aktualny pianista Wayne’a Shortera) i Jerry’ego Bergonziego na wydziale jazzowym New England Conservatory of Music w Bostonie (USA) w ramach Presidential Scholarship, przyznanego przez Helena Foundation. W 2014 jury TVP Kultura przyznało Dominikowi Wani nagrodę za: otwartość stylistyczną i szerokie horyzonty jazzowe, od mainstreamu do awangardy, a przede wszystkim za pierwszą autorską płytę „Ravel”, na której pokazuje z subtelną i wyważoną wirtuozerią swój wielki talent i umiejętność przekładania muzyki poważnej na język jazzowy.

Ole Morten Vågan – basista, kompozytor, stworzył jeden z najbardziej interesujących zespołów młodej generacji „MOTIF” z legendarnym Mathiasem Eickiem, laureatem nagrody „DnB Nor Kongsberg Jazz Prize” ufundowanej przez Axela Dörnera, Rudiego Mahalla, Frediricka Ljungkvista i Jona Falta. Morten Vågan współpracował z zespołami reprezentującymi różne style od muzyki bałkańskiej po muzykę studyjną, ale zawsze najbliżej mu jest do współczesnej muzyki improwizowanej, co doskonale słychać w projekcie „Generator X” z Audunem Kleive’em i Christianem Wallumrodem. Współpracował z takimi artystami jak: Joe Lovano, Joshua Redman, John Scofield, Maria Kannegaard, Terje Rypdal, Bobo Stenson, Jon Christensen, Jon Fält czy Arve Henriksen.

Gard Nilssen – perkusista z Norwegii, jest twórcą dwóch kluczowych projektów: free jazzowego improwizowanego tria Puma i free jazzowo-rockowej grupy Bushman's Revenge. W 2010 trio Puma zostało uznane przez magazyn „Down Beat” oraz festiwal Molde w Norwegii za jeden z najbardziej nowoczesnych zespołów muzyki improwizowanej. Gard swoje umiejętności improwizatorskie rozwijał pod kierunkiem Auduna Kleive’a, czy Jona Christensena. Warto wspomnieć że Gard Nilssen jest twórcą własnego małego wydawnictwa płytowego Gigafon.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO