Płyta tygodnia

Bridges – Adam Bałdych & Helge Lien Trio

Obrazek tytułowy

Bridges”, to kolejny po „Imaginary Room” i „The New Tradition” album, który zasługuje sobie na tytuł płyty tygodnia. Po drodze była jeszcze płyta Iiro Rantali – „Anyone With A Heart”, z ważnym udziałem naszego najwybitniejszego obecnie jazzowego skrzypka. „Bridges” to wyśmienity album, choć na zrozumienie jego niezwykłości potrzebowałem kilka tygodni.

Początkowo uznałem, że jest zbyt zachowawczy, że nie zachwyca mnie jakością kompozycji w sposób uzasadniający niewielką ilość nut zagranych przez lidera. Zwyczajnie – tu było za mało Bałdycha w Bałdychu i kompozycje nie zwalały z nóg. Tego jednak Adam Bałdych już robić nie musi. Nie musi udowadniać światu, że jest muzycznym geniuszem, wystarczy robić swoje. W ten oto sposób, złapałem się na tym, że słychałem tej płyty kilkanaście razy nie po to, żeby dojść do wniosku czego w niej brak, ale zwyczajnie dlatego, że sprawia mi to niezwykłą przyjemność, choć nie ukrywam, że premiera albumu, jak dla mnie została wyznaczona w złym okresie roku. Moje muzyczne pragnienia mocno są bowiem warunkowane pogodą za oknem i trybem życia, a ten letni nie sprzyja wyciszeniu i zadumie, jakiej odrobina potrzebna jest, żeby należycie przyjąć przesłanie albumu. Nigdy już tego nie sprawdzę, ale jestem niemal pewien, że gdyby płyta trafiła do mnie w końcu listopada, uznałbym ją już po pierwszym wieczorze za arcydzieło. Latem miała trudniej… Kiedy w moich muzycznych godzinach słońce czasem jeszcze wygląda zza horyzontu, częściej sięgam po hard-bopowe klasyki, niż genialne nagrania Glena Goulda. To oczywiście pewne uproszczenie, ale coś w tym jest.

Najnowszy album Adama Bałdycha to gotowa jazzowa ścieżka dźwiękowa do filmu. Najlepiej takiego, którego akcja rozgrywa się na polskiej wsi, bowiem polski folklor z pewnością był jedną z ważnych inspiracji. Film powinien być wybitny, najlepiej taki, który ma zgarnąć kilka Oskarów, bowiem wtedy szansa na tego za ścieżkę dźwiękową rośnie, a z pewnością takowy na „Bridges” Adamowi się należy.

Niemal cały materiał napisał Adam Bałdych, dorzucony na koniec cover „Teardrop” Massive Attack zapewne zostanie użyty jako jeden z elementów promocji albumu. „Bridges” to muzyka kameralna, dojrzała. To album, który wciąga i przykuwa do głośników każdego słuchacza. Mnie wciągnął i zaciekawił w dość nietypowy sposób. Być może nie będziecie nucić żadnej z melodii z „Bridges” pod prysznicem, jednak gitarowe podejście do skrzypiec z „Teardrop” odmieni Wasze spojrzenie na ten instrument. Zagrane pizzicato „The Dreamer”, czy przepiękna tytułowa ballada otwierająca album to murowane kandydatki do jazzowego Grammy.

„Bridges” to kameralna produkcja, kolejny album wytwórni ACT Music, w którym przestrzeń jest ważnym elementem muzycznej akcji. To również dla mnie muzyczne odkrycie, bowiem o zespole Helge Liena wcześniej nie słyszałem, a teraz będę musiał dopisać kilka poprzednich płyt tego pianisty do listy zakupów. Ciekawe, czy podobnie napisze w Norwegii, gdzie Helge Lien jest uznanym artystą i lokalną gwiazdą o płytach Adama. Mam nadzieję, że tak, bowiem jedyne, co Adamowi potrzeba do zrobienia światowej kariery, to więcej rozgłosu. Muzyka już od dawna jest na najwyższym możliwym poziomie.

Warto również podkreślić, że ten album nagrała czwórka muzyków, których porozumienie mogę porównać jedynie do największych jazzowych zespołów na świecie. Ja ten zespół chętnie nazwałbym kwartetem Adama Bałdycha – z racji faktu, że zespół gra jego kompozycje, choć pewnie Norwegowie widzą to trochę inaczej. Ostatecznie może być „Adam Bałdych & Helge Lien Quartet”. Tak byłoby właściwiej, bowiem zespół brzmi, jakby grali ze sobą od lat, co w tym wypadku nie oznacza rutyny, ale muzyczną synegrię i partnerstwo właściwe największym sławom gatunku.

Trochę takie czasy, że zamiast zespołów mamy projekty – czyli zaplanowane najczęściej na jeden album spotkania muzyków, którzy razem tworzą nową jakość, nagrywają, a potem mają zapewnione zajęcie na kolejne kilka miesięcy w postaci trasy promującej album… Zwykle nie mający dalszego ciągu, a jeśli nawet, to po wielu latach. Ja ciągle zastanawiam się, jak zabrzmiałby kolejny album Adama z Yaronem Hermanem, albo „Bridges 2”. Jak zwykle jednak, mam pewność, że kolejna produkcja będzie równie intrygująca jak poprzednie, na razie cieszę się z „Bridges” i czekam na możliwość usłyszenia tej muzyki na żywo.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Bridges
  2. Polesie
  3. Mosaic
  4. Riese
  5. Dreamer
  6. Requiem
  7. Karina
  8. Missing You
  9. Up
  10. Lovers
  11. Teardrop

Adam Bałdych & Helge Lien Trio – Bridges

Format: CD, Wytwórnia: ACT!, Numer: 9591-2

Adam Bałdych – viol, Helge Lien – p, Frode Berg – b, Per Oddvar Johansen – dr.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO