News

13th MÓZG FESTIVAL. Weekend drugi - Bydgoszcz

Obrazek tytułowy

Rozpoczyna się drugi z 8 weekendów trzynastego MÓZG FESTIVAL. W Bydgoszczy, w czwartek 28.09 zostanie wyświetlony film o tematyce ekologicznej (tak jak cały festiwal) pt. „KRÓLESTWO”, w reż. Jacques Perrin (wstęp wolny). Od piątku do niedzieli (29.09-1.10) odbędzie się seria koncertów.

Poniżej przedstawiamy program:

28.09, MÓZG
„KRÓLESTWO”, reż. Jacques Perrin, Jacques Cluzaud (film)
GODZ. 21:00

Tym razem twórcy zapraszają nas do niezwykłego świata prapuszczy, aby oczami jej mieszkańców odkryć przed nami historię natury, naszego kontynentu i człowieka od epoki lodowcowej do czasów współczesnych. Tysiące lat temu Europa pokryta był niekończącym się lasem, którym niepodzielnie rządziły żubry, lisy, wilki, łosie i jelenie. Ich królestwem była rozciągająca się przez cały kontynent prapuszcza, której serce tętniło w Puszczy Białowieskiej, dziś jedynym jej zachowanym fragmencie. W sercu pełnego tajemnic lasu rozgrywa się niesamowita opowieść o przyrodzie, tej najdzikszej i nietkniętej jeszcze ludzką ręką.

29.09.2017
AKADEMIA MUZYCZNA (UL. GDAŃSKA 14)
ORCHESTRA OF NEW CREATIONS, EXPERIMENTS AND MUSICAL IMPROVISATIONS (koncert)
GODZ. 20:00

Orchestra of New Creations, Experiments and Musical Improvisations powstało w 2011 roku. ONCEIM to trzydziestu muzyków, którzy są świetnymi instrumentalistami i jednocześnie muzykami, którzy tworzą ciekawe techniki instrumentalne i muzyczne. Są także wykonawcami i/lub improwizatorami i/lub kompozytorami. Ta wszechstronność pozwala im realizować współczesną muzykę w całej jej złożoności i subtelności. Przez swoje podejście artystyczne ONCEIM postrzega orkiestrę w sposób wyjątkowy, zarówno jako siłę twórczą, jak i muzyczną innowację, a także ludzką i artystyczną platformę, która jednoczy i tworzy nowe inicjatywy. Projekty orkiestry polega na wynalezieniu nowego sposobu gry kolektywnej, gdzie każdy muzyk odgrywa ważną rolę w procesie twórczy. Muzyka orkiestry opiera się na wyjątkowej wirtuozerii i muzycznym języku, który został stworzony.

29.09.2017 / MÓZG
POLEMICA (koncert)
GODZ. 22:00

POLEMICA to międzynarodowy kwartet z Włoch, grający muzykę nazywaną thinkrock.

POLEMICA krytykuje modele społeczne i prowokuje krytyczne pytania. Mimo tego, że projekt jest stosunkowo nowy, doświadczenie muzyków jest doskonałe, a duch ich twórczości zaraźliwy.

Hilary Binder przelewa swoje serce i umysł w emocjonalne i polityczne teksty,zgrabnie wplecione we wspólnie komponowaną i ekscentryczną muzykę. Giulio i Zilvio spotkali się na scenie kilka lat temu, a w grudniu 2015 roku, po krótkiej współpracy postanowili stworzyć nowy zespół. Vik dołączył niewiele później, a następnie muzycy zaczęli szukać głosu. Poszukiwania zostały zakończone, gdy poznali Hilary, wielopostaciową artystkę, która od razu zgodziła się spróbować swoich sił jako wokalistka nowego projektu. Zespół zaczął pracować nad nowym materiałem wykorzystując wnikliwe i ironiczne teksty pisane przez Hilary.

Giulio - bas
Hilary - wokal
Vik - perkusja
Zilvio – gitara i syntezatory

30.09.2017 / MÓZG
COME DOWN TO EARTH CHOIR (koncert)
GODZ. 21:00

Partytura na głosy zwierzęce to wielopoziomowy, rozbudowany projekt oparty na współpracy z wieloma środowiskami, który w swojej festiwalowej odsłonie przybiera formułę Come Down To Earth Choir. W realizacji koncepcji Elżbiety Jabłońskiej bierze udział kilkadziesiąt osób, których zaangażowanie i prowadzony dialog stanowi podstawę procesu twórczego. Jest on dla autorki przestrzenią doświadczalną i równoważną z planowanym efektem końcowym. Dokumentacja zgromadzona w trakcie pracy nad projektem, w postaci nagrań audiowizualnych, stanowi materiał wyjściowy do stworzenia ostatecznej formy instalacji o charakterze synkretycznym. Zarejestrowane i skompilowane pomruki, buczenia, wycia, skomlenia, skowyty zwierząt stały się pierwowzorem dla pracy kompozytora, dyrygenta i chórzystów zaproszonych do współpracy przy projekcie. Partytura stworzona przez kompozytora Marcina Gumielę stanowi próbę przeniesienia zarejestrowanych, przez współpracującego przy projekcie muzyka Wojtka Kotwickiego, dźwięków wydawanych przez zwierzęta żyjące w bydgoskim ogrodzie zoologicznym na język współczesnego zapisu muzycznego. Powstała partytura stanowi rodzaj inspiracji, a praca nad nią zakłada możliwość indywidualnej jej interpretacji przez dyrygentkęAgnieszkę Sowę oraz uczestników Chóru Akademickiego UTP im J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy, uczestników projektu.

Projekt powstał we współpracy:

Marcin Gumiela - kompozycja
Agnieszka Sowa - praca interpretacyjna nad utworem
Chór Akademicki UTP im J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy - wykonanie
Wojtek Kotwicki - nagrania audio, wideo, grafika
Elżbieta Jabłońska - koncepcja/idea/koordynacja
Projekt Partytura na glosy zwierzęce zrealizowany został w ramach stypendium MKiDN w roku 2014.

PIOTR GRYGOR (wystawa/instalacja audio)
GODZ. 22:30

Piotr Grygor to artysta audiowizualny. Tłumaczy procesy życiowe roślin na dźwięk, muzykuje z owadami, maluje falami mózgowymi. Rozwija koncepcję bionicznej improwizacji audiowizualnej – jak najbardziej otwartych, reaktywnych środowisk, wzorowanych na naturalnych habitatach bądź́ procesach, zapewniających generatywność i emergencję.

EEGrafika – wystawa

Grafiki z fal mózgowych. Ludzki mózg jest prawdopodobnie najbardziej skomplikowaną strukturą w znanym nam wszechświecie i jako taki posiada spory potencjał jako źródło generowania materiału audiowizualnego. Ideą cyklu EEGrafika była bezpośrednia transpozycja procesów neurologicznych na obraz, a tym samym wizualizacja nieustającej burzy impulsów elektrycznych ludzkiego "biokomputera".

Sensor EEG, środowisko programistyczne Pure Data, druk cyfrowy, 2017.

Plant Chant – instalacja audio

Procesy życiowe roślin transponowane na dźwięk. Czuły pomiar aktywności elektrycznej roślin sterujący syntezą audio w czasie rzeczywistym. W roślinach, podobnie jak we wszystkich żywych organizmach, występuje mierzalny przepływ elektronów, który można wykorzystać np. do sterowania parametrami syntezy dźwięku. Muzyka elektroniczna jest w swojej istocie wykorzystaniem fluktuacji elektronów i sterowaniem za pomocą̨ napięcia, które można przetłumaczyć za pomocą̨ całego spektrum urządzeń na słyszalne częstotliwości, głośność lub barwę̨ dźwięku. Tłumaczę życie roślin na dźwięk za pomocą̨ czułego galwanometru (znanego np. z wykrywacza kłamstw), sterującego oscylatorami i filtrami. Czuły pomiar oporu elektrycznego pomiędzy dwiema elektrodami przyłożonymi do różnych części rośliny skutkuje natychmiastową zmianą rytmów i wysokości generowanych tonów. Nie bez znaczenia pozostają̨ takie czynniki jak warunki oświetleniowe, wilgotność gleby czy obecność organizmów mogących stanowić zagrożenie. Pomimo, że rośliny nie posiadają̨ narządów zmysłowych, w ludzkim rozumieniu, wydaje się̨ , że całe ich organizmy działają jak systemy nerwowe.

1.10.2017 / MÓZG
UŽ JSME DOMA (koncert)
GODZ. 21:00

Pierwsze pięć lat swojej kariery zespół spędził na nielegalnej scenie w swojej ojczyźnie występując pod groźbą więzienia ze strony totalitarnego systemu komunistycznego.

W kolejnym okresie swojej działalności, grupa koncertowała w ponad 40 krajach, zagrali wiele koncertów w Europie, Japonii czy Nowej Zelandii. Niedawno, podróżowali po Stanach Zjednoczonych, gdzie zagrali około 20 tras koncertowych, łącznie prawie 700 koncertów. Gdy wybuchła wojna w Bośni w latach 90. zespół pojechał do Gorazde zagrać na czołgu ONZ. Grali także dla dysydentów na Białorusi.

Ich występy są energiczne, pełne mocy, uduchowione i szalone. Często artyści ubierają specjalne stroje ku uciesze publiczności. Už jsme doma wykonuje także wiele prac powiązanych ze swoją muzyką. Współpracują z teatrem, piszą muzykę do filmów (np. "Guzikowcy") czy występują z orkiestrą symfoniczną.

Istotnym elementem sztuki UJD jest malarz Martin Velisek, który jest niegrającym członkiem zespołu. Jego sztuka jest znana i poważana na całym świecie. Wszystkie okładki płyt, plakaty i jakiekolwiek materiały wizualne UJD wychodzą spod jego rąk.

Więcej informacji o 13th MÓZG Festival znajdziecie na stronie festiwalu >>

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO