Kanon Jazzu

Jim Hall - Dialogues

Obrazek tytułowy

Jim Hall był twórcą nowoczesnej jazzowej gitary. Był jednym z tych niezwykłych muzyków, którzy w pojedynkę stworzyli własny rodzaj muzyki – jazzową gitarę Jima Halla. Jego geniusz polegał na poszukiwaniu przestrzeni i czasu pomiędzy nutami i zapewnianiu najdoskonalszych interpretacji jazzowych standardów. Kilka jego płyt umieściłem już w Kanonie Jazzu – genialny debiut „Jazz Guitar”, absolutnie niepowtarzalne nagrania z Billem Evansem – „Undercurrent”, a także niezwykły gwiazdorski sekstet z 1975 roku – „Concierto” i jedną z najbardziej znanych jego wczesnych płyt – „Jazz Abstractions: Compositions By Gunther Schuller And Jim Hall” firmowaną nazwiskiem Johna Lewisa. Nie sposób zapomnieć o jego wkładzie w „The Bridge” Sonny Rollinsa i jeszcze kilku płyt z naszego liczącego już 259 płyt Kanonu Jazzu.

Większość z tych nagrań to jednak propozycje sprzed niemal pół wieku, kiedy więc okazało się podczas kolejnego przeglądu poczekalni Kanonu Jazzu, że od ukazania się albumu „Dialogues” upłynęło już ponad 20 lat, nie wahałem się ani chwili.

Jim Hall nagrywał genialne płyty już od samego debiutu w 1957 roku, pozostając aktywnym muzykiem do samego końca swoich dni. Zmarł w 2013 roku, a ostatni swój koncert w Polsce miał zagrać 12 kwietnia 2010 roku – w związku z katastrofą w Smoleńsku został odwołany. Pamiętam ten czas i moją myśl, że pewnie to była ostatnia okazja do posłuchania jego muzyki na żywo. Swojego biletu nie zwróciłem, uznając, że pozostanie cenną pamiątką. Niestety miałem rację, Jim Hall, jeśli czegoś nie przegapiłem, później już w Polsce się nie pojawił.

Seria nagrań dokonanych w latach dziewięćdziesiątych dla audiofilskiej wytwórni Telarc (dziś po połączeniu z równie ciekawą wtedy wytwórnia Heads Up, obie marki działają razem pod opieką Concord), która wtedy wydawała sporo ciekawych jazzowych produkcji, składała się z 6 albumów, z których najbardziej znany – „Jim Hall & Pat Metheny” musi jeszcze chwilę na swoje miejsce w Kanonie poczekać, bowiem płyta ukazała się w 1999 roku. Pozostałe są równie doskonałe, choć nie zyskały takiego rozgłosu, jedynie w związku z faktem, że nie niosła ich marketingowa siła będącego wtedy na topie nie tylko jazzowym Pata Metheny.

Pomysł na płytę zagraną w skromnym jazzowym trio z udziałem gości specjalnych, to w zasadzie samograj, jeśli zrobi się to dobrze, w zasadzie nie da się nagrać słabej płyty. Sekcja grająca również na innych albumach Jima Halla z tego okresu towarzyszy gościom w niemal wszystkich utworach. Nie ma jednak wątpliwości – gwiazdą jest lider. Z pewnością polubicie bardziej te kompozycje, które zostały nagrane z udziałem Waszych ulubionych muzyków. Ja szczególnie polecam duety z Billem Frisellem, które zapewnie nieprzypadkowo album otwierają i Tomem Harrellem. Trudno również nie zauważyć doskonałego wspólnego brzmienia gitar Jima Halla i Mike Sterna, muzyków, których dzieli pokoleniowa i stylistyczna przepaść, jednak tym razem dogadali się wyśmienicie.

To jeden z najmłodszych jazzowych klasyków, album, który stał się nim w zasadzie już w dniu swojej premiery, doskonały przykład tego, jak mimo różnicy wieku i własnych koncepcji brzmieniowych, można z wielkim mistrzem stworzyć doskonały album wypełniony kompozycjami lidera, uzupełnionymi jednym klasykiem – kompozycją Hoagy Carmichaela – „Skylark”, która nie znalazła się na tej płycie przypadkiem – bowiem to utwór, który w swoim nagraniowym debiucie czterdzieści lat wcześniej Jim Hall zagrał z Johnem Lewisem i Percy Heathem.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

  1. Frissell Frazzle - Jim Hall & Bill Frisell
  2. Simple Things - Jim Hall & Bill Frisell
  3. Calypso Joe - Jim Hall & Joe Lovano
  4. Bon Ami - Jim Hall & Joe Lovano
  5. Dream Steps - Jim Hall & Tom Harrell
  6. Snowbound - Jim Hall & Gil Goldstein
  7. Stern Stuff - Jim Hall & Mike Stern
  8. Dialogue - Jim Hall & Gil Goldstein
  9. Uncle Ed - Jim Hall & Mike Stern
  10. Skylark - Jim Hall & Tom Harrell

Jim Hall

Dialogues

Format: CD

Wytwórnia: Telarc

Numer: 089408336928

Jim Hall – g,

Bill Frisell – g (1, 2),

Mike Stern – g (7, 9),

Joe Lovano – ts (3, 4),

Tom Harrell – flug (5, 10),

Gil Goldstein – acc (6, 8),

Scott Colley – b (1 – 4, 7, 10),

Andy Watson – dr (1 – 5, 7, 9, 10).

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO