Kanon Jazzu

Live At The Sahara Tahoe – Isaac Hayes

Obrazek tytułowy

Isaac Hayes jest jedną z legend wytwórni Stax, a Stax to legendarna wytwórnia amerykańskiej muzyki, miejsce powstania, a jeśli nawet nie powstania, to z pewnością najważniejsza wytwórnia dla muzyki soul, ale także dla gospel, bluesa, funku, R&B, jazzu i wszystkiego, co młodzi ludzie słuchali, w szczególności w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Stax istnieje z przerwami do dzisiaj, choć w obecnym stanie, będąc częścią grupy Concord jest jedynie cieniem potęgi sprzed lat, zarówno tej artystycznej, jak i biznesowej.

Isaac Hayes całe życie związany był z tą wytwórnią i kiedy po raz kolejny została reaktywowana w 2006 roku, na krótko przed swoją śmiercią podpisał z nią ponownie kontrakt. Był nie tylko jedną z największych gwiazd wytwórni Stax, ale także wybitnym producentem, kompozytorem i autorem niezliczonej ilości przebojów, a także bywał aktorem. Do spółki z Davidem Porterem napisał niezliczoną ilość przebojów dla Carli Thomas, duetu Sam & Dave, Williama Bella, Dona Cowaya i innych gwiazd wytwórni. Kiedy Stax stracił swoją największą gwiazdę – Otisa Reddinga, który zginął w wypadku lotniczym w 1967 roku, Isaac Hayes właściwie samodzielnie uratował wytwórnię przed bankructwem wydając album „Hot Buttered Soul”. Skomponował też muzykę do wielu filmów, a jego najbardziej znaną melodią pozostaje do dziś często cytowany temat przewodni ze ścieżki dźwiękowej filmu i później serialu „Shaft”.

Isaac Hayes uwielbiał przepych w stylu amerykańskiego Las Vegas, otaczał się wielkimi zespołami, uznając możliwość utrzymania na liście płac dużego zespołu za oznakę sukcesu. Lata świetlne przed raperami obwieszał się złotymi łańcuchami. Był jednym z pierwszych czarnoskórych zdobywców Oskara. Jego głos był jednym z ważnych elementów sukcesu pierwszej serii kultowego dla wielu serialu South Park, gdzie wcielił się w rolę Chefa.

„Live At The Sahara Tahoe” był jednym z jego wielu powrotów. To był powrót w wielkim stylu. Koncert zarejestrowano w olbrzymim kompleksie hotelowo-hazardowym Sahara Tahoe (dziś Hard Rock Hotel And Casino) nad jeziorem Tahoe w Nevadzie. To miejsce nie błyszczy co prawda tak jak Las Vegas, ale klimat był tam wtedy podobny – luksus i hazard wymagał rozrywki na najlepszym poziomie. Na tej samej scenie wielokrotnie występowali Elvis Presley, Frank Sinatra i Tom Jones. Gdyby nie zdecydowanie surowszy klimat, być może kasyna w Stateline w Nevadzie byłyby równie sławne, co te w Las Vegas.

Isaac Hayes potrafił zrobić z dowolnej piosenki soulowe arcydzieło. Chyba nikt inny nie potrafił połączyć w zgrabną całość koncertowego repertuaru tak odmiennych melodii. „Never Can Say Goodbye” z repertuaru Jackson 5, „Light My Fire” – The Doors, „It’s Too Late” ze słynnego albumu „Tapestry” Carole King, „Call It Stormy Monday” T-Bone Walkera, „Ain’t No Sunshine” Billa Whitersa, „Feelin’ Allright” zespołu Traffic, „The Windows Of The World” – przebój Donny Warwick, „Rock Me Baby” B.B. Kinga i wiele innych. Nie mogło oczywiście zabraknąć tematu z filmu „Shaft”.

Ten album, mimo tego, że został zarejestrowany w 1973 roku jest kwintesencją stylu Isaaca Hayesa. Jeśli chcecie mieć jego jedną płytę – być może właśnie ten koncert jest najwłaściwszym wyborem. W rankingach sprzedaży z pewnością znacznie wyżej znajdziecie studyjny „Hot Buttered Soul”, lub ścieżkę dźwiękową z filmu „Shaft”. Jednak to właśnie „Live At The Sahara Tahoe” pozwala nam usłyszeć prawdziwe, sceniczne, żywiołowe oblicze wielkiej gwiazdy.

RadioJAZZ.FM poleca!
Rafał Garszczyński
Rafal[malpa]radiojazz.fm

CD1:

  1. Theme From Shaft
  2. The Come On
  3. Light My Fire
  4. Ike's Rap V
  5. Never Can Say Goodbye
  6. Windows Of The World
  7. The Look Of Love
  8. Ellie's Love Theme
  9. Use Me
  10. Do Your Thing
  11. Theme From The Men

CD2:

  1. It's Too Late
  2. Rock Me Baby
  3. Stormy Monday Blues
  4. Type Thang
  5. The First Time Ever I Saw Your Face
  6. Ike's Rap VI
  7. Ain't No Sunshine
  8. Feelin' Alright

Isaac Hayes – Live At The Sahara Tahoe

Format: 2CD, Wytwórnia: Stax, Numer: 090204092086

Isaac Hayes – p, org, as, vib, tamb, William Taylor, Mickey Gregory, Ben Cauley – tf, flug, Floyd Newman – bs, fl, Emerson Able – as, fl, William Easley, Calvin Bennett, Tommy Williams – ts, fl, Charles Skip Pitts, Anthony Shinault, Sammy Watts – g, William Murphy – b, Sidney Kirk, Lester Snell – kbd, Willie Hall – dr, Gary Jones – perc, congas, Hot Buttered Soul, LTD. – back voc.

Tagi w artykule:

Powiązane artykuły

polecane

newsletter

Strona JazzPRESS wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Polityka cookies i klauzula informacyjna RODO